شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

فيلي كه صاحب خود را نجات مي دهد

فيل #يا پيل نام حيواني بزرگ‌جثه از راسته خرطوم‌داران (Proboscidea) از خانواده فيلان (Elephantidae) است كه بيشتر بومي هندوستان و آفريقا مي‌باشد.

فيل‌ها سنگين‌ترين جانوران خشكي هستند. نوع بالغ فيل نر حداكثر ۶۰۰۰ كيلو وزن دارد. فيل ها ۳/۶ تا ۵٬۵ متر طول و ۳٬۲ متر ارتفاع دارد و معمولا وزن آنها ۴ تا ۶ تن است. دو گونه فيل وجود دارد؛ يكي فيل آفريقايي كه در آفريقا مخصوصا كنگو و كنيا زندگي مي‌كند و ديگري هم فيل آسيايي كه در هند، برمه، مالايا، سيلان و سوماترا به سر مي‌برند. فيل آسيايي داراي پيشاني متورم و عاج سبك‌تر وگوش‌هاي كوچك‌تر است. به علاوه قد فيل هندي كوتاه‌تر است و عاج‌هاي فيل هندي خيلي كوچك‌تر است. از تفاوت‌هاي ديگر اين دو نوع فيل آن است كه در حالي كه فيل‌هاي افريقايي چهار يا پنج سم در جلو و سه سم در عقب دارد در فيل آسيايي سم‌ها به ترتيب چهار و پنج عدد مي‌باشد.

 

اين جانوران از خرطوم دراز خود به عنوان دست استفاده مي‌كنند و با آن غذا و آب را در دهان خود مي‌گذارند. جنس عاج فيل‌ها مانند جنس دندان است. فيل‌هاي نر از عاج براي جنگيدن استفاده مي‌كنند. فيل گياه‌خوار است و در يك روز ممكن است ۷۰كيلو برگ و علف بخورد و ۲۰۰ ليتر آب بياشامد. فيل حيواني بسيار باهوش و در عينحال كينه‌جو است. به سختي رام مي‌شود ولي هنگاميكه رام شد براي هميشه رام باقي مي‌ماند. فيل‌ها به كندي زاد و ولد مي‌كنند. زيرا دوره بارداري آنان ۲۰ ماه است.

 

 

فيل‌ها احتياجي به دفاع از سرزميني كه در آن زندگي مي‌كنند ندارند، چون به نظر مي‌رسد همسايگانشان را مي‌شناسند و با آن‌ها روابط دوستانه دارند. آن‌ها قدرت بينايي ضعيفي دارند ولي حس شنوايي و بويايي آن‌ها بسيار خوب است. اگر يكي از فيل‌ها احساس خطر كند، همهٔ گله گوش به زنگ مي‌شود.[۱]


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ تير ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۳:۰۱ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :