شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

عقاب

عقاب به گروهي از پرندگان شكاري عضو تيرهٔ عقابيان (Accipitridae از راستهٔ شاهين‌سانان Falconiformes) گفته مي‌شود. حدود ۶۰ گونه از پرنده‌هاي شكاري عقاب ناميده مي‌شوند كه در ۱۱ سرده از خانوادهٔ عقابيان قرار مي‌گيرند و بيشتر آن‌ها هم بومي اوراسيا و آفريقا هستند. معيار دقيقي براي تمايز عقاب‌ها از ديگر پرندگان تيرهٔ عقابيان يعني سُنقُرها، كركس‌ها، قوش‌ها و كوركورها، وجود ندارد اما به طور كلي عقاب‌ها از بقيه پرندگان شكاري -به جز برخي از كركس‌ها- جثهٔ بزرگتري دارند و از پاهايي بزرگتر و نيرومندتر، منقارهايي بزرگ و خميده و بال‌هايي پهن‌تر بهره‌مند هستند. تمامي عقاب‌ها شكاريان روزگرد هستند و بينايي فوق‌العاده دقيق و پروازي عالي در ارتفاعات بالا دارند.

 

عقاب‌ها به خاطر قدرتي كه دارند، در بسياري از فرهنگ‌ها به عنوان نماد جنگ و نيروي پادشاهي شناخته شده‌اند و تمثال ايشان بر روي بسياري از سكه‌ها و بناهاي تاريخي ديده مي‌شود و بسياري از كشورهاي دنيا و سازمان‌ها و گروه‌هاي مختلف تصوير عقاب را به عنوان نماد خود انتخاب كرده‌اند.

 

عقاب‌ها از نظر آناتومي و مشخصات پروازي به كركس‌ها شباهت دارند اما سر آن‌ها بر خلاف كركس‌ها پوشيده از پر است. عقاب‌ها از نظر ظاهري به سنقرها هم شباهت زيادي دارند اما معمولاً بزرگترند و فاصلهٔ دو سر بال‌هاي ايشان طولاني‌تر است. تفاوت ديگر عقاب‌ها با اين دو خويشاوند نزديك خود در شيوهٔ معمول تغذيهٔ آن‌هاست: عقاب‌ها معمولاً شكارهاي زنده را طعمه خود مي‌كنند اما كركس‌ها و سنقرها بيشتر از لاشه‌ها تغذيه مي‌كنند. البته عقاب‌ها سنگين‌تر از آن هستند كه بتوانند مثل شاهين‌ها و پرنده‌هاي كوچكتر تيرهٔ عقابيان (همچون برخي از انواع قوش‌ها) در هوا طعمه‌هاي خود را شكار كنند، پس معمولاً شكار خود را روي زمين غافلگير كرده و آن را اسير چنگال‌هاي نيرومند خود مي‌كنند و مثل جغدها در بسياري از اوقات با كندن سر شكار خود آن را از پاي درمي‌آورند.[۱]

 

عقاب نيكوبار جنوبي كوچكترين نوع عقاب است كه تنها ۴۵۰ گرم وزن دارد و بومي انحصاري جزاير نيكوبار در هند است. عقاب دريايي استلر با ميانگين وزن ۶.۷ كيلو و عقاب فيليپيني با طول يك متر در كنار عقاب دم‌سفيد و عقاب هارپي از بزرگترين انواع عقاب‌ها هستند. عقاب ماهي‌گير تنها پرنده شكاري است كه با نام عقاب شناخته مي‌شود اما به تيره عقابيان تعلق ندارد. اين پرنده كه تقريباً فقط از ماهي تغذيه مي‌كند، تنها عضو بازمانده از خانوادهٔ زيستي خود يعنيPandionidae است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ تير ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۰۴:۵۴ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :