شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

گردباد

گردباد پيچش چرخنده اي از باد است كه با سرعت در روي زمين حركت مي كند و همه ي چيزهاي سر راهش را به سوي خود مي كشد و بالا مي برد. گردبادها، به طور عمده، در امريكاي شمالي اتفاق مي افتند. تندبادها نوع ديگري از توفان هاي چرخنده هستند، با اين تفاوت كه آن ها از روي درياهاي مناطق گرمسيري شروع مي شوند. سرعت تندبادها ممكن است تا 240 كيلومتر در ساعت برسد.

* در سال 1930، در آمريكا، گردبادي يك قطار را از زمين بلند كرد و به داخل يك رودخانه انداخت.

* هوا نامرئي است، بنابراين شما نمي توانيد باد را ببينيد. اما مي توانيد آن را روي صورتتان احساس كنيد و ببينيد چگونه درختان را به هر سو مي جنباند.

 

چرا باد مي وزد؟

وقتي احساس مي كنيد باد مي وزد، به اين دليل است كه هوا در حال حركت است. هوا وقتي گرم است حركت مي كند، سبك تر مي شود و به طرف آسمان، بالا مي رود. سپس هواي خنك تر با فشار آن را عقب مي زند تا جاي آن را بگيرد. با اين عمل، نسيم ايجاد مي شود.

* براي اثبات اين كه هواي گرم بالا مي رود، يك پر را روي رادياتور (شوفاژ) داغي بگذاريد و ببينيد چگونه در هوايي كه از روي رادياتور بلند مي شود، به سمت بالا شناور مي گردد.

 

توفان تندري از كجا آغاز مي شود؟

توفان هاي تندري در ابرهاي تندري عظيم و سياه كه گاهي در پايان يك روز داغ تابستان جمع مي شوند آغاز مي گردد. درون ابرها، بادهاي قوي قطره هاي آب را به اطراف پرتاب مي كنند؛ و ابر، صدا و الكتريسيته، يا همان رعد و برق، توليد مي كند. اين برق در آسمان به صورت جرقه هاي خيره كننده ي بزرگي پيدا مي شود كه ما به آن صاعقه مي گوييم.

* بهترين و مطمئن ترين كار آن است كه هنگام توفان تندري، داخل ساختمان بمانيد. هرگز زير درخت پناه نگيريد؛ زيرا صاعقه ممكن است به درخت برخورد كند و با جرقه ي برق خود آتش ايجاد كند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ تير ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۰۵:۳۶ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :