شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

جوجه‌تيغي

جوجه‌تيغي يا خارپشت به جانوران پستانداري گفته مي‌شود كه در خانواده خارپشت‌ها (نام علمي: Erinaceidae) قرار مي‌گيرند. گاه تَشي نيز به دليل خارهايي كه بر پشت آن قرار دارد جوجه تيغي و خارپشت ناميده مي‌شود اما تشي جانوري كاملاً متفاوت از راسته جوندگان است، در حالي كه جوجه‌تيغي‌ها كوچكتر و همه‌چيزخوار و از راسته پستانداران حشره‌خوار هستند. 

 

در مجموع ۱۷ گونه جوجه تيغي در نقاط مختلف آسيا، اروپا، آفريقا شناسايي شده كه در پنج سرده زيستي جاي مي‌گيرند. اين حيوان بومي بر جديد يعني استراليا و آمريكا نيست. نزديكترين خويشاندان اين جانور حشره‌خوارها يعني اعضاي خانوادهٔ Soricidae هستند كه ظاهري بسان موش كور دارند اما مثل جوجه تيغي‌ها به راسته حشره‌خوارها تعلق دارند. جوجه تيغي‌ها از پستانداران اوليه به شمار مي‌روند و مثل اغلب آن‌ها به زندگي شب‌زي و رژيم غذايي حشره‌خواري خو گرفته‌اند.

 

اين جانور به‌وسيلهٔ خارهاي كه برپشتش قرار دارد از خود دفاع مي‌كند. اين خارها در واقع موهايي توخالي هستند كه كراتين موجود در آن‌ها باعث تيزي و سفتي شده‌است و بر خلاف باور عمومي سمي نيست. جوجه‌تيغي‌ها اغلب در هنگام احساس خطر خود را به صورت گلوله در مي‌آورند به طوري‌كه تمام تيغ‌هاي آن‌ها رو به سمت بيرون قرار مي‌گيرد. تمام گونه‌هاي جوجه تيغي از اين مكانيسم دفاعي بهره‌مند هستند اما موفقيت آن‌ها بستگي به ميزان تيغ‌هايشان دارد. به همين دليل گونه‌هايي از جوجه‌تيغي كه براي وزن كمتر از تيغ‌هاي كمتري برخوردارند بيشتر تمايل دارند تا از دشمن فرار كرده و گاهي به او حمله كنند و از تيغ‌هايشان به عنوان آخرين حربه استفاده كنند.

جوجه‌تيغي‌ها در طول روز مي‌خوابند، عصرها در جستجوي غذا به بيرون مي‌روند، حتي گاهي تا نيم فرسنگ از پي غذا راه طي مي‌كنند.جوجه تيغي عمدتا حشره‌خوار است و غذاي اصلي آن را بي‌مهرگان مانند حشرات و لارو آن‌ها و حلزون و كرم خاكي تشكيل مي‌دهد. گاهي از مهره‌داران كوچك مثل قورباغه، موش و مارمولك (فيلم) و تخم پرندگان، و همينطور غذاهاي گياهي مثل ريشه علف‌ها، ميوه‌ها و قارچ نيز تغذيه مي‌كنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۰۹:۱۲ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :