شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

اردك

مرغابي يا اردك يا بَت [۳] نامي است كه معمولاً براي تعدادي از گونه‌هاي مرغابي سانان در خانوادهٔ اردكيان به كار مي‌رود. مرغابي ها به چندين زيرخانواده تقسيم مي‌شوند. مرغابي‌ها اغلب پرندگان آبي هستند كه بيشترشان كوچك‌تر از هم‌خانواده‌هاي غاز و قو هستند. مرغابي‌ها هم در آب دريا و هم در آب شيرين زندگي مي‌كنند.

 

مرغابي پرنده‌ايست تخم‌گذار كه بيشتر در آب زندگي مي‌كند. گونه‌هاي زيادي از مرغابي در دنيا هستند كه هنوز شناخته نشده‌اند.اين پرنده پرهاي چربي دارد تا با تماس به آب، پرها خيس نشود و پرنده پس از خارج شدن از آب سنگين نشود.

مرغابي يكي از اولين گونه‌هاي پرندگان است كه توسط آدمي اهلي شده‌است و به نظر مي‌رسد كه نخستين بار، اهلي كردن آن در كشور مصر صورت گرفته‌باشد، زيرا در حفاري‌هاي به‌عمل‌آمده بر روي گور آمنهوتپ سوم، يكي از فراعنهٔ باستاني مصر، كه در حوالي ۱۵۰۰ سال قبل از ميلاد مي‌زيسته‌است، تصوير يك اردك در بين گل‌هاي لوتوس مشاهده شده‌است، و گفتني است كه مصريان باستان يكي از اولين اقوام كهن بشري هستند كه اقدام به جوجه‌كشي از اين پرنده نمودند، و شايد علت توجه مصريان باستان به پرورش اين پرنده، كانال‌هاي متعدد آبي و رودخانه طويل و ممتد نيل بوده باشد. امروزه نيز پرورش مرغابي به شدت در مصر متداول است.

مرغابي پرنده‌اي با بدن كشيده و پاهاي كوتاه است كه باعث مي‌شود بدنش نزديكِ زمين قرار گيرد. مرغابياز پرندگان نوك‌پهني است كه در جانورشناسي به آن‌ها لامليورستر Lamelliorostere مي‌گويند. درازا و حجم بال مرغابي نسبت به ساير طيور متوسط است و مرغابي اهلي بدين دليل به خوبي نمي‌تواند پرواز كند. حرارت طبيعي بدن اردك ۷/۴۰ درجهٔ سانتي‌گراد و تعداد نبض آن به طور متوسط ۳۱۲ دفعه در دقيقه و تعداد تنفسش ۱۶ – ۲۸ بار در دقيقه است. سرِ بزرگ و قطر منقار آن در بالا و پايين كم است. بدين ترتيب، از اتصال منقار به يكديگر برجستگي خاصي از نيمرخ در آن‌ها ديده نمي‌شود. حجم منقار در مرغابي ها نسبت به ساير طيور و به‌خصوص غاز زيادتر است و سطح بيشتري را نسبت به سر و جثّهٔ حيوان اشغال مي‌كند. منقار در محل اتصال به سر نازك‌تر از قسمت آزاد است؛ ازاين‌رو تقريباًً به صورت يك بيلچه درآمده‌است. منقار از غشايي صاف و هموار پوشيده شده‌است كه لبه آن از يك قسمت شاخي پوشيده مي‌شود. زبان در مرغابي قوي و عضلاني است و غدد چشائي فراواني دارد كه به‌وسيلهٔ آن‌ها مي‌تواند تا اندازه‌اي طعم مواد غذائي را حس كند. گردن مرغابي كوتاه و قطر آن متوسط است. پرها تمام بدن اردك‌ها را پوشانده و غشاي ضخيمي را در روي پوست تشكيل مي‌دهد. اين پرها به‌خوبي روغني‌اند و اين امر مانع از رسيدن آب و رطوبت به بدن آن مي‌شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ تير ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۰۶:۳۳ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :