شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

گربهٔ وحشي

گربهٔ وحشي يا گربهٔ دشتي (نام علمي: Felis silvestris) عضوي از خانوادهٔ گربه‌سانان، سردهٔ گربه‌ها است كه در غرب آسيا و قسمت‌هايي از اروپا و آفريقا زندگي مي‌كند. گربه وحشي از پستانداران و پرندگان كوچك تغذيه مي‌كند و در محيط‌هاي مختلفي از جمله مراتع بي‌درخت تا جنگل‌هاي انبوه توانايي زندگي دارد. اين گونه نياي گربه هاي اهلي مي‌باشد 

گربه‌سانان (نام علمي: Feliformia يا Feloidea) زيرراسته‌اي از گوشت‌خوارسانان هستند كه شامل گربه‌ايان (بزرگ و كوچك)، كفتارها و خدنگها مي‌شود. گربه‌سانان در مقابل ديگر زيرراستهٔ گوشت‌خوارسانان، يعني سگ‌سانان (Caniformia) قرار دارد. هر دوي اين زيرراسته‌ها ويژگي متمايزي در ميان ديگر پستانداران دارند: داراي ۴ دندان مخصوص گوشت‌خواري در جلوي آرواره خود هستند.گربه، با نام علمي Felis silvestris catus، زيرگونه‌اي از گربه وحشي با نام علمي Felis catus است. براي تمايز اين جانور از انواع وحشي از نام گربه خانگي يا گربه اهلي استفاده مي‌شود.

 

حدود ۶۰۰ ميليون گربه امروزه در سراسر دنيا پراكنده‌اند و تقريباً در هر جايي كه انسان‌ها زندگي مي‌كنند، بود و باش دارند. نسل تقريباً تمامي اين گربه‌ها به پنج گربه وحشي ماده از زيرگونه گربه دشتي آفريقايي مي‌رسد كه حدود ده هزار سال پيش در خاورميانه زندگي در كنار انسان‌ها را برگزيدند، نخستين انسان‌هايي كه با اهلي‌سازي گندم و جو عصر كشاورزي را آغاز كرده بودند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۲۴:۴۵ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :