شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

سَگ

سَگ (نام علمي: Canis lupus familiaris) زيرگونهٔ اهلي گرگ‌ها و پستانداري از راستهٔ سگ‌سانان است. سگ نخستين جانوري است كه به دست انسان اهلي شد. سگ‌ها متنوع‌ترين حيوان زمين هستند كه ميراث چند هزار سال مداخله انسان در روند جفت گيري و پرورش اين حيوان است.

 

سگ‌ها نقش‌هاي مختلفي را در جوامع انساني بر عهده گرفته‌اند و آدميان از ايشان براي شكار، گله‌داري، باركشي، محافظت، كمك به پليس و نيروهاي نظامي، همراهي و همدمي و كمك به اشخاص دچار ناتواني استفاده كرده‌اند. در بعضي فرهنگ‌ها از آن به عنوان يك منبع غذايي هم استفاده شده‌است. در سال ۲۰۰۱ برآورد شده كه حدود ۴۰۰ ميليون قلاده سگ در سراسر دنيا زندگي مي‌كنند.

 

 

سگ‌ها شامل صدها نژاد متفاوت مي‌شوند كه بيشتر آن‌ها در چندصد سال اخير به وسيله اصلاح نژادي توسط انسان‌ها ايجاد شده‌اند. انسان‌ها از طريق توليد نسل از سگ‌هاي داراي صفات جسمي و رفتاري مخصوص براي انجام بهتر نقش‌هاي خاص باعث ايجاد نژادهاي متفاوتي از سگ‌هاي شده‌اند كه تفاوت‌هاي ظاهري قابل توجهي با يكديگر دارند. ارتفاع انواع مختلف سگ از سطح زمين تا بين دو كتف از حدود ۱۵ سانتي‌متر در نژاد شي‌هواهوا تا حدود ۷۶ سانتي‌متر در سگ تازي ايرلندي متغيّر است. رنگ آن‌ها نيز از سفيد تا سياه و از قهوه‌اي تيره تا روشن با طرح‌هاي مختلفي متغير است. پوشش آنها نيز از بسيار كوتاه تا چند سانتي‌متر متفاوت است، از موي خشن تا پشم صاف، مجعد يا نرم.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۲۵:۵۸ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :