شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

پليكان‌

پليكان يا مرغ سقا[۱] نوعي پرنده است از خانواده پليكانيان (نام علمي: Pelecanidae). پليكان‌ها پرندگان آبزي بزرگ با منقار بزرگ‌اند كه مي‌توانند براي انباشتن طعمه آن را متورم كنند.

 

بزرگترين عضو از خانواده پليكان پليكان پاخاكستري به شمار مي‌رود كه در ايران نيز يافت مي‌شود.

پليكان‌ها جزء پرندگان غول پيكر محسوب مي‌شوند و در بعضي از آنها طول بال به ۳ متر مي‌رسد، پليكان‌ها داراي پروازي بلند و زيبا هستند پروازي كه به ۱۰هزار پا نيز مي‌رسد.

پليكان سفيد پرنده‌اي است بزرگ و سفيد رنگ با شاهپرهاي نخستين سياه‌رنگ، كيسه گلويش آويخته و پاهاي گوشتي به رنگ قرمز و نارنجي دارد.

نر و ماده آنها در فصل زاد و ولد كاكل كوتاه مجعدي در پشت سر و پروبال سفيد مايل به صورتي دارند. از فاصله نزديك پرهاي زرد قاعده گردن و چشم‌هاي قرمزش به‌خوبي ديده مي‌شود.

پليكان‌ها ساكن تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب هستند و از تاسماني تا سواحل غرب كانادا ديده مي‌شود، اكثر مرغ سقاها در مناطق گرم زندگي مي‌كنند. آنها را مي‌توان در سراسر سواحل و كناره رودخانه‌هاي منتهي به دريا يافت.

طول بدن پليكان پاخاكستري ۱۷۰–۱۹۰ سانتي‌متر و وزن آن ۱۱–۱۵ كيلوگرم است. فاصلهٔ ميان دو بال اين پرنده به هنگام بازشدن كامل نزديك به ۳ متر است. پليكان پاخاكستري اندكي بزرگ‌جثه‌تر از مرغ سقاي سفيد است. جنس نر آن بزرگ‌تر از جنس ماده است.

 

رنگ بدن اين پرنده سفيد چركي است و كاكل ندارد، اما پرهاي پشت سرش اندكي بلند و مجعد هستند و رنگ روشن صورتي در پر و بالش ديده نمي‌شود. پاهاي آن خاكستري سربي هستند و بر خلاف پليكان سفيد، در زير بال‌هاي خود سياهي ندارد. روتنه آن اندكي نقره‌اي‌وار است و لكهٔ بزرگي به رنگ زرد در پايين گلويش ديده مي‌شود. در اطراف چشم‌ها، حلقه‌اي خاكستري همانند رنگ پاهايش وجود دارد. پرندهٔ نابالغ به رنگ قهوه‌اي كمرنگ و به پرندهٔ نابالغ مرغ سقاي سفيد شبيه است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۴:۲۷:۳۲ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :