شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

هزارپا

هزارپا نمونه‌اي از بند پايان است كه داراي دو جفت پا در هر بخش از بدن (به جز ناحيه سر) مي‌باشد. بيشتر هزارپاها، داراي بدن استوانه‌اي شكل هستند؛ ولي انواع كمي از آنها شكل‌هاي گوناگون ديگري دارند.

هزارپاها مي‌توانند به دور خود بپيچند و بدن خود را مانند توپ گرد كنند. هزارپاها آهسته حركت مي‌كنند و بيشتر به خوردن برگه ها علاقه دارند. در اكثر موارد آنها نوعي آفت براي گلخانه‌ها محسوب مي‌شوند و مي‌توانند خسارت زيادي به بار بياورند. هزارپاها موجودات شكارچي نيستند و با توجه به رفتار آرام و رژيم غذايي ساده، براي نگهداري در خانه عالي مي‌باشند. شمار هزارپايان نسبت به ديگر حشرات كمتر است و آنان را مي‌توان به دو گونهٔ كلي گوشتخوار و گياهخوار تقسيم نمود. هزارپاي گوشتخوار، بسيار كمياب و داراي پاهاي كمتري نسبت به گونهٔ گياهخوار است؛ همچنين از خود زهري دارد اما براي انسان‌ها خطرناك نيست.

البته انواع خطرناك اين هزار پا در افريقا و امريكا وجود دارند، اما گونه هاي ايراني كه به رنگ زرد هستند، كشنده نيستند و فقط جاي نيش آنها متورم ميشود و درد نيش آنها و همچنين ماندگاري جاي نيش و تورم، از نيش زنبور كمتر است و به شكل كاملا متورم و قرمز رنگ با جاي 2 تا نيش در مركز برآمدگي مشخص است. براي مبارزه با هزارپاها ، بايد از سمپاشي روي خاك در فواصل مختلف استفاده كرد، معمولا با شروع فصل گرم بايد سم پاشي صورت بگيرد و نوبت بعد اواخر بهار و يك ماه بعد نيز دوباره بايد سم پاشي انجام بشود .

هزارپا

يك راه ديگر براي مقابله با هزارپا ها، عدم استفاده از خزه بر روي گلدان است و بهتر است روي خاك گلدان را در حدود 2 تا 5 سانتي متر از شن يا سنگ هاي ريز استفاده كنيد. در اين حالت بعد از آبياري گلدان ، بسياري از هزارپاها از بين ميروند و امكان زندگي درون گلدان برايشانن فراهم نميشود و نمي توانند به خوبي درون خاك تنفس كنند و ازبين ميروند. اين روش براي مبارزه با خرخاكي ها نيز مناسب است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۱۳:۰۹ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :