شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

سنجاب

سَنجاب يكي از انواع جوندگان است از خانواده سنجابان (Sciuridae) و جنس آن جنس سنجاب‌ها (Sciurus) نام دارد. اين حيوان معمولاً بر بالاي درختان زندگي مي‌كند و از مشخصات آن داشتن دم بلند و پر پشت و دستهاي كوتاه و پاهاي قوي و تنومند و موي ظريف بدن و گوشهاي برجسته احاطه شده با پشم و چشمهاي بزرگ است.

سنجاب در قاره آسيا، آمريكا، اروپا و آفريقا وجود دارد و گونه‌هاي مختلفي دارد و در طبيعت از گردو، فندق، بلوط، ميوه‌جات و دانه‌ها تغذيه نموده و در صورت دسترسي به لانه پرندگان بر تخم و جوجه پرندگان نيز تغذيه مي‌كند.

اين حيوان ممكن است كه توسط مار، پرندگان شكاري و روباه صيد شود. از صفات مشهور سنجاب ذخيره سازي گردو و فندق در شكاف درختان و يا در زير زمين جهت مصرف آن‌ها در زمستان‌ها است و بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهند كه اين حيوان حافظه‌اي بسيار قوي دارد و به راحتي مي‌تواند محل دفن گردو و فندق را يافته و در زمستان كه به دست آوردن غذا دشوار مي‌شود از ذخيره غذاي خود تغذيه نمايد.

اين حيوان در زبان انگليسي «Squirrel» و در زبان آلماني «eichhornchen» و در زبان فرانسوي «ecureuil» و در زبان تركي «sincap» و در زبان عربي «السنجاب» و در زبان فارسيسنجاب ناميده مي‌شود كه اين نام ظاهراً از زبان فارسي به زبان عربي راه يافته و برخي افراد به آن «خز موش» و «موش خرما» نيز مي‌گويند كه واژه موش خرما به غلط بر اين حيوان اطلاق شده‌است و به نظر مي‌رسد كه واژه خز موش واژه‌اي اصيل و فارسي است كه در دوره قبل از اسلام، بر اين جانور اطلاق مي‌شده‌است

. در گذشته‌هاي دور صيد سنجاب در سرزمين خوارزم و جمهوري آذربايجان كه بخشي از ايران بوده رايج و متداول بوده‌است و پوست‌هاي سنجاب خزري و خوارزمي از شهرت خوبي برخوردار بوده‌است. نام ديگر سنجاب در فارسي وَروَره[۱] است كه ريشه آن به ريشه هندواروپايي *(o)wer-‏ برمي‌گردد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۱۶:۳۰ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :