شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

آزمايش واكنش آب در برابر صوت

آب يكي از مواد مايع و فراوان‌ترين مادهٔ مركب بر روي سطح كره زمين و بستر اوليه حيات به شكلي كه امروزه مي‌شناسيم، است. بيش از 71.1٪ وزن يك انسان از آب تشكيل شده‌است و نيز بيش از ۷۰٪ سطح كره زمين را آب پوشانده است (نزديك به ۳۶۰ ميليون از ۵۱۰ ميليون كيلومتر مربع) با وجود اين حجم عظيم آب تنها ۲ درصد از آب‌هاي كره زمين شيرين و قابل شرب است و باقي آن به علت محلول بودن انواع نمك‌ها خصوصاً نمك خوراكي غيرقابل استفاده است. از همين دو درصد آب شيرين بيش از ۹۰ درصد به صورت منجمد در دو قطب زمين و دور از دسترس بشر واقع شده‌است.

آزمايش واكنش آب در برابر صوت

 

بيشترين چگالي آب خالص در دماي ۳٫۹۸ درجه سلسيوس (۳۹٫۱۶ درجه فارنهايت) حاصل مي‌شود كه برابر ۱ گرم بر سانتي‌متر مكعب[۱] يا ۱۰۰۰ كيلوگرم بر متر مكعب است. 

آب در زبان‌هاي مختلف به نام‌هاي گوناگون ياد مي‌شود. براي مثال در زبان كردي گويش سوراني به آن آو(Aw)مي‌گويند كه شباهت بسياري با واژه آب در فارسي و آكوا در لاتين دارد

فرمول شيميايي آب، H۲O است؛ مولكول آب از دو اتم هيدروژن و يك اتم اكسيژن تشكيل شده‌است كه با پيوندهاي كووالانسي به هم متصل شده‌اند. اتم‌هاي هيدروژن داراي مقداري بار مثبت هستند و با زاويه نزديك به ۱۰۵ درجه در اطراف اتم اكسيژن قرار گرفته‌اند كه اين موضوع باعث قطبي شدن پيوندهاي مولكول آب شده‌است.[۳] جرم مولي آب برابر 18/015 گرم بر مول مي‌باشد.[۴] 

 

 

خاصيت مويينگي آب و جيوه به صورت كاو و كوژ 

وزن مولكولي آب 18/015 است. با اين وزن مولكولي در شرايط كره زمين (از نظر فشار و دما) آب مي‌بايستي به‌حالت گاز باشد. 

 

آمونياك با وزن مولكولي ۱۷ در ۳۳ درجه سانتي‌گراد زير صفر به حالت بخار است. هيدروژن سولفيد Hydrogen sulfide (گاز فاضلاب) كه وزن مولكولي آن ۳۴ است، در پايين‌تر از ۵۹ درجه سانتيگراد زير صفر هنوز بخار است.

 

 

 

توجه كنيم كه آب تقريباً سه چهارم مساحت زمين را پوشانيده و تأثير مهمي روي حرارت هوا و شرايط جوي دارد. اگر آب اين حالت استثنايي را نداشت تغييرات جوي، شكل بلاي آسماني به‌خود مي‌گرفت؛ و حيات در آن پايدار نمي‌ماند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۳۳:۳۵ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :