شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

كشتي

كشتيشناور بزرگي است كه براي حمل مسافر و بار بر روي آبهاي آزاد يا رودخانه و درياچه‌هاي پهناور استفاده مي‌شود.

 

از ديگر شناورها مي‌توان از قايق، بارج، لنج و زيردريايي نام برد، با اين همه، وسايل ديگري نيز هستند كه مي‌توان به فهرست فوق افزود: كاياك، كرجي، كانو،...

 

به كشتي‌هاي نظامي اغلب ناو گفته مي‌شود. 

بيشتر تمدن‌هاي بشري در كنار آبراه‌ها شكل گرفته و مسلماً قايق و بعدتر كشتي وسيله‌اي مهم براي تردد و حمل و نقلشان بوده‌است. اما مشهورترين تمدني كه از دريانوردي سود برد و آن را توسعه داد تمدن فينيقيه بود، آن‌ها با توسعه دريانوردي توانستند در درياي مديترانه امپراتوري دريايي خود را از سواحل لبنان امروزي تا تونس و مراكش (كارتاژ آن زمان) ايجاد كنند. در سنگ نگاره‌هاي تمدن آشور فينيقيان سوار بر كشتي‌هاي پارويي در حال حمل الوارهاي سدار لبناني ديده مي‌شوند. هم چنين آشوري‌ها خود از كشتي به‌عنوان وسيله حمل و نقل و جنگ استفاده مي‌كردند.

 

بر اساس تورات و قرآن، نوح پيامبر دستور ساخت كشتي بزرگي را از سوي يهوه (الله در قرآن) دريافت كرد كه ساخت آن سال‌ها طول كشيد، كشتي مي‌بايست آن قدر بزرگ مي‌بود كه علاوه بر آدميان (خويشان و پيروان نوح) از همه گونه جاندار، جفتي نيز در كشتي جاي بگيرد تا بعد از پايان سيل بزرگ ادامه حيات بر روي زمين ممكن باشد. كشتي بعدها بر روي قله كوه آرارات نشست. هنوز برخي از باستانشناسان به جستجو براي يافتن بقايايي از اين كشتي ادامه مي‌دهند. در ميان تمدن‌هاي ميان‌رودان نيز داستاني مشابه وجود داشته‌است.

 

تسلط يونانيهاي باستان بر كشتي و دريانوردي توانست آن‌ها را در نبرد دريايي با خشايارشا شاهنشاه هخامنشي، علي‌رغم شكست در نبرد زميني، پيروز كند. در بين اقوام مديترانه‌اي كشتي نقش مهمي در تحولات بازرگاني و نظامي بازي مي‌كرده‌است. رومي‌ها نيز از كشتي براي تسلط بر مديترانه استفاده كردند. بعدها اروپاييان با به كارگيري قطب‌نما بعد از دوره رنسانس آغاز به جستجوي كره زمين كردند و چيرگي بر فناوري كشتي سازي و دريانوردي و يافتن منابع جديد و ايجاد مستعمرات توانست آن‌ها به قدرت‌هاي برتر جهان تبديل كند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۵۴:۱۷ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :