شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

دومينو

دومينو نوعي بازي است كه به وسيلهٔ قطعه‌هاي مستطيلي كوچكي انجام مي‌شود. يك دست دومينو معمولاً از ۲۸ عدد دومينوي مستطيلي تشكيل شده كه هركدام شامل دو مربع كنار هم هستند. روي هر مربع ۰، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ يا ۶ نقطه وجود دارد.

روش بازي

قطعه‌هاي دومينو

بازي دومينو شامل ساختن زنجيره‌اي از دومينوهاست. بازي با يك دومينو شروع مي‌شود و براي اضافه كردن يك دومينو جديد بايد يكي از مربع‌هاي آن را با مربعي در يكي از دو انتهاي زنجير موجود جفت كنيد (يعني هر دو مربع تعداد يكساني نقطه داشته باشند). بازيكنان با تعداد مساوي دومينو شروع مي‌كنند و برنده كسي است كه زودتر از همهٔ دومينوهايش را مصرف كند. اگر دومينوهاي اضافه‌اي وجود داشته باشند، در بانك بازي قرار مي‌گيرند.

در هر نوبت هر بازيكن يك دومينو به زنجير اضافه مي‌كند و اگر نتوانست، نوبت را به حريف واگذار مي‌كند و يك دومينو از بانك بر مي‌دارد (اگر بانك خالي نباشد). دومينو يك بازي بسيار خوب و غير قابل پيش بيني مي‌باشد چون احتمال مي‌رود كه يكي از بازيكنان تنها يك دومينو داشته باشد تا بازي را به انتها برساند اما با بسته شدن راه ممكن است تمام بانك را براي پيدا كردن دومينويي كه راه اورا بسته بردارد و دومينوي مورد نطر را پيدا نكند و دست اخر بازي را واگذار كند اما اين احتمال هم وجود دارد كه باشمردن دومينوها كه در دست خود و بر روي زمين وجود دارد بتواند بازي راببرد كه اين كار عملي مي‌باشد.

 

دومينو را مي‌توان ۲ و ۴ نفره بازي كرد كه در بازي ۴ نفره بانك وجود ندارد و به اين گونه است كه مهره‌ها را كنار هم چيده الته بصورت بالعكس به طوري كه روي سفيد آنها ديده شود و به اين ترتيب كه نفر اول ۲ مهره مي‌كشد و نفرات بعدي نيز به ترتيب و از سمت راست ۲ مهره برداشته، در دور دوم نيز ۲ مهره و در نهايت ۳ مهره بر ميداند تا در آخر هر نفر ۷ مهره داشته باشد. شروع بازي با كسي ست كه جفت شش داشته باشد و نفر بعدي بازهم در سمت راست او است. دو فرد روبروي هم نيز شزيك يا يار يكديگر محسوب مي‌شوند. اگر نوبت به هريك از بازيكن‌ها رسيد و وي مهره مورد نظر را نداشت نوبت بازي به ديگري مي‌رسد. در پايان هركس زودتر مهره‌هاي خود را تمام كرد مهرهاي دو رقيب ديگر كه يكي در سمت راست و ديگري در سمت چپ وي است شمرده مي‌شوند (منظور خالهاي به روي مهره‌ها) و به نفع تيم برده ثبت مي‌شوند و هر تيم كه امتياز خود را به ۱۵۱ رساند پيروز است. البته اين بازي پايه و ابتدايي دومينو است و بازي‌هاي بسيار متنوع و شور انگيزي مي‌توان كرد كه بوركينافاسويي‌ها در آنها مهارت فوق العاده‌اي دارند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۲۰:۳۳ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :