شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

ميمون‌

ميمون‌ ها از نسل پيش‌ميمونيان پديد آمده‌اند. ميمون‌ مانندهاي اوليه در آمريكاي جنوبي طي نود ميليون سال به رده پَخ‌بينيان (مارموستها، ميمون‌هاي عنكبوتي و غيره) تكامل يافته‌اند كه ويژه جهان نو (قاره آمريكا) هستند. در جهان كهن تكامل ميمون مسير متفاوت و پرثمرتري را پيمود كه نخستين گام آن پيدايش رده راست‌بينيان (ماكاكها، بابونها و غيره) بود. 

اولين ميموني كه به فضا پرتاب شد، در سال ۱۹۴۹ توسط ايالات متحده آمريكا و بر روي موشك موسوم به V-2 به ارتفاع ۱۳۴ كيلومتر از سطح زمين رسيد. اين ميمون در مسير بازگشت، به دليل بازنشدن چتر نجات كشته شد.

 

تا كنون پنج دولت ايالات متحده آمريكا، اتحاد شوروي، فرانسه، آرژانتين و ايران ميمون به فضا پرتاب كرده‌اند.

ميمون سرخ گونه اي از ميمون‌هاي بر قديم هستند.آنها نزديكترين نوع به ميمون سياه و سفيد هستند و خيلي از گونه‌هايشان گروههايي را با ميمون آبي تشكيل دادند و با آنها زندگي كردند.زير گونه‌اي از اين ميمون به نام ميمون سرخ غربي خيلي زياد توسط شامپانزه‌ها شكار مي‌شود.

ميمون سرخ معمولاً يك پوشش سياه يا قهوه‌اي در پشتش دارد، دستها، پاها و سر سرخ يا مايل به خاكستري هستند.جلوي بدنش سفيد يا خاكستري است.بعضي از گونه‌ها مقداري موي سفيد دور تا دور سرشان دارند.ماده‌ها كوچكتر از نرها هستند اما شبيه هم ديده مي‌شوند و تفاوت آنچنان محسوسي ندارند.مانند تمام ميمونهاي سرخ زندگي مي‌كنند.اندازه اشان به ۴۵ تا ۶۷ سانتيمتر مي‌رسد.اندازه دم ۵۲ تا ۸۰ سانتيمتر است، و وزنشان بين ۵ تا ۱۱ كيلوگرم.

عادات

 

اين حيوانات در روز بر روي درخت زندگي مي‌كنند و براي پيدا كردن غذا از درختي به درخت ديگر ميپرند.آنها در گروهاي ۲۰ تا ۸۰ عديدي (ميانگين ۵۰ عدد) زندگي مي‌كنند و از چندين نر و ۲ يا ۳ ماده تشكيل مي‌شوند.در گروه سلسله مراتبي وجود دارد كه اين سلسله مراتب در ارجحيت دسترسي به غذا، مكان خواب مناسب تر و تقدم در جفت گيري نمود پيدا مي‌كند.اين حيوانات كمتر در يك محل ساكن هستند با توجه به اينكه در مناطق بزرگتر(حدوداً ۱۰۰ هكتار) و گروهاي بزرگتر از ميمونهاي سياه و سفيد زندگي مي‌كنند.تغذيه اين حيوانات اساساً شامل برگهاي تازه٬جوانه‌ها ٬دانه ها، ميوه‌ها و گياهان ديگر است


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۲۱:۴۶ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :