شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

عقرب

كژدم يا عقرب و يا دراز دم نام يكي از گونه‌هاي بندپايان رده عنكبوتيان است كه داراي ۸ پا و نيشي با زهر كشنده مي‌باشد. نيش عقرب در نوك دم آن قرار دارد. عقرب‌ها شب‌ها به آرامي به فعاليت‌هاي زيستي خود مي‌پردازند و بيشتر در آب و هوايي گرم فعال هستند.

 

اين جانوران چنگال‌هاي خارداري دارند كه در واقع قسمتي از دهان آن‌ها محسوب مي‌شوند. آنها قادرند كه مادهٔ سمي خطرناكي از قسمت عقب بدنشان به طرف مهاجمين بپاشند. اين جانور بيشتر در شب شكار مي‌كند و پاهاي بلند جلويي خود را براي پيدا كردن غذا به‌كار برده و پس از يافتن غذا آن را با چنگال‌هايش مي‌گيرد. كژدم‌ها اغلب در طول روز در زير سنگ‌ها يا در حفره‌هاي به نسبت خنك زير زمين پنهان مي‌گردند. 

عقرب ها رنگ‌هاي مختلفي مثل زرد مايل به قهوه‌اي، قهوه‌اي، خاكستري و سياه دارند و اندازه آنها بين ۱۸ تا ۵/۱ سانتي‌متر مختلف است. ولي بواسطه شكل بدني خود كه حالتي تخت و صاف دارد، مي‌توانند از شكاف‌هايي به عرض ۳ ميلي‌متر نيز عبور كنند و خود را وارد خانه سازند.

 

عقرب ها در محيط خارج از خانه در شكاف و درز بين سنگ‌ها، زير پوست درختان، بين هيزم‌ها و مانند آن يافت مي‌شوند و در محيط خانه در حمام، دستشوئي، آشپزخانه و محيط‌هاي مرطوب ديده مي‌شوند. اين جانوران در طول روز در گوشه‌اي بي‌حركت و پنهانند و در طي شب فعاليت خود را آغاز مي‌كنند و به‌دنبال شكار خود مي‌روند و سم خود را از طريق نيش كه در انتهاي دم آنها وجود دارد به شكار خود تزريق مي‌كنند.

 

كژدم‌ها اغلب حشرات موذي را به دام مي‌اندازند و از اين نظر اهميت دارند. آنها اغلب سوسك‌هاي سياه و اگر بتوانند قورباغه‌ها را نيز شكار مي‌كنند. آنها پس از شكار، طعمه را ابتدا نيش مي‌زنند سپس با حركات كليسر يا به عبارتي آروارههاي خود شروع به خرد كردن بدن طعمه مي‌كنند و در اين موقع بر اثر ترشح آنزيمي آن را به صورت مايع در مي‌آورند


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۴:۵۸ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :