شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

حركت شتر مرغ همراه با دوچرخه سوار ها

شترمرغ (نام علمي: Struthio camelus) نوعي پرنده بي‌پرواز بومي آفريقا و نوشخواركننده از راستهٔ سينه‌پهنانStruthioniformes است. شترمرغ بزرگترين پرندهٔ زنده دنياست و تخم آن نيز از هر پرنده زنده ديگري بزرگتر است (البته فيل‌مرغهاي ماداگاسكاري و موآهاي نيوزيلندي كه به تازگي منقرض شده‌اند بزرگتر بودند و تخم‌هاي بزرگتري هم داشتند)

 

شترمرغ ظاهر منحصربه‌فردي دارد كه آن را از پرندگان ديگر متمايز مي‌كند. آنها با گردن و پاهاي بلند خود قادرند با سرعت حدود ۷۰ كيلومتر بدوند كه بالاترين سرعت زميني در ميان تمام پرنده‌هاست. غذاي اصلي شترمرغ گياهان است اما از بي‌مهرگان هم تغذيه مي‌كنند. آنها به صورت گروهي و در گروه‌هاي پنج تا پنجاه نفري گذران زندگي مي‌كنند و در هنگام خطر يا براي پنهان شدن روي زمين دراز كشيده يا فرار مي‌كنند اما اگر در گوشه‌اي گير افتاده و را فراري نداشته باشند با پاهاي قدرتمند خود به دشمن حمله مي‌كنند.

 

شترمرغ‌ ها اهلي هم شده‌اند و در برخي نقاط دنيا پرورش داده مي‌شوند. پرهاي آنها كاربرد زينتي دارد و در پوشاك هم استفاده مي‌شود. پوست آنها براي توليد چرم استفاده شده و گوشتشان نيز در بازار عرضه مي‌شود.

 

شترمرغ نر پرهاي سياهي دارد و انتهاي پرها و بال‌هاي آن سفيد است ولي پرهاي شترمرغ ماده قهوه‌اي رنگ است. سر و گردن شترمرغ بدون پر و طاس است. اين پرنده اغلب بصورت گروهي در بين گله‌هاي پستانداران علفخوار همچون گورخر و گاوميش و كل يال‌دار به سر مي‌برد.

 

شترمرغ‌ها معمولاً بين ۶۳ تا ۱۴۵ كيلوگرم هستند. نژاد شترمرغ آفريقاي شرقي به طور متوسط ۱۱۵ كيلوگرم نر و ۱۰۰ كيلوگرم ماده وزن دارد. به طور استثنا وزن شترمرغ ماده هم به ۱۵۶٫۸ كيلوگرم هم مي‌رسد. در زمان بلوغ (دو تا چهار سال) قد شترمرغ‌هاي نر به ۲٫۱ تا ۲٫۸ متر مي‌رسد در حالي كه شترمرغ‌هاي ماده ۱٫۷ تا ۲ متر ارتفاع دارند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۲۰:۳۹ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :