شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

لحظه زايمان اسب دريايي

اسب دريايي يا اسب ماهي يك نوع ماهي از خانواده سوزن‌ماهيان (syngnathidae) است كه در آبهاي حاره‌اي و معتدل سرتاسر جهان يافت مي‌شود. طول بدن اسبهاي دريايي از ۱۶ ميلي‌متر تا ۳۵ سانتي‌متر متغير است.

مشخصه ويژه اين نوع ماهيها اين است كه آنها از جمله معدود ماهياني هستند كه در آنها جنس نر حامله مي‌شود. طول مدت حاملگي در اسب دريايي بين ۱۰ روز تا ۶ هفته متغير است. تك همسري در برخي از گونه‌ها، از جمله ديگر خصوصيات غير عادي اسبهاي دريايي مي‌باشد.[۲] اين ماهي غير معمول بلند قد داراي سري به شكل اسب است و به سمت بالا شنامي كند. بيشتر اوقات اسبهاي دريايي بدون حركت باقي مي‌مانند اين حالت را به صورت گير دادن دم چسبيده خود در لابه لاي مرجانها و جلبكهاي دريايي انجام مي‌دهند و با همين حركت در مقابل دشمنان ايجاد استتار مي‌كنند. چشمها مستقل از سر به طرفين حركت مي‌كنند و به اين وسيله دائماً مراقبت دشمنان بوده و همچنين غذاي خود را جستجو مي‌كنند. نوع ماده اين حيوان تخم‌هاي خود را در كيسه نوع نر مي‌ريزد و در همانجا نوزادان از تخم بيرون مي‌آيند كه به شكل اسبهاي دريايي كوچك مي‌باشند.

 

اسبهاي دريايي داراي بالهاي حركتي در پشت خود هستند كه بيش از ۳۵ بار در ثانيه در نوسان است. همچنين اين موجودات داراي باله‌هاي جانبي بسيار ريزي در نزديكي پشت سر هستند كه براي كنترل حركت آنها استفاده مي‌شود. 

تقريباً ۳۵ گونه شناخته شده اسبهاي دريايي وجود دارد كه شامل گونه‌هاي زير مي‌باشد:

 

H. abdominalis (اسب دريايي شكم دار) كه در فاصله دور از سواحل نيوزلند و استرالياي جنوبي و شرقي يافت مي‌شود.

H. algiricus (اسب دريايي آفريقاي غربي)

H. angustus (اسب دريايي شكم باريك)

H. barbouri (اسب درياييBarbour يا اسب دريايي پوزه راه راه)

H. bargibanti (اسب دريايي كوتوله) كه در منطقه نيوكلدوينا ديده مي‌شوند.

H. borboniensis

H. breviceps (اسب دريايي پوزه كوتاه) كه در فاصله دور از ساحل استرالياي شرقي و جنوبي يافت مي‌شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۶:۰۶ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :