شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

آموزش به دلفين براي نجات افراد در حال غرق شدن

دلفين ها پستانداراني دريازي از راسته آب‌بازسانان هستند كه رابطه نزديكي با نهنگها و گرازماهيها دارند. اجداد اين جانوران جفت‌سماني بودند كه نزديك به ۵۰ ميليون سال پيش براي پيدا كردن غذا از خشكي به دريا وارد شدند. به صورت تقريبي ۴۰ گونه دلفين وجود دارد كه در ۱۷ سرده گوناگون رده‌بندي شده‌اند.

 

بدن دلفين‌ ها در طي ميليون‌ها سال به تدريج براي زندگي در آب تطابق يافته است. دلفين‌ها و ديگر آب‌بازسانان براي حركت در آب باله دارند و دمشان همچون ايجادكننده پيش‌رانش كار مي‌كند. بدنشان نيز به گونه‌اي است كه براي شناي هر چه سريع‌تر در آب و ماندگاري براي مدت زمان بيشتر در آن با يك بار نفس‌گيري مناسب است. نياز به پديد آوردن سامانه‌هاي عصبي پيشرفته براي پژواك‌يابي در آب باعث شده است كه دلفين‌ها مغزهاي بزرگ و به نسبت پيچيده‌تري به دست آورند. چنين چيزي توانايي‌هاي ادراكي بالايي به آن‌ها بخشيده كه باعث شده است در ميان بعضي از آن‌ها، گونه‌اي فرهنگ نمودار باشد.

 

آن‌ها همانند بسياري ديگر پستانداران فرزندانشان را زنده به دنيا مي‌آورند و به آن‌ها شير مي‌دهند. زيستن گروهي در بسياري از انواع دلفين‌ها به آن‌ها كمك مي‌كند تا خطرات زندگي در طبيعت را براي خود و فرزندانشان كمينه سازند. آن‌ها از توانايي‌هايي چون توليد سونار و شنوايي بسيار قوي براي يافتن طعمه‌هايشان بهره مي‌گيرند. غذاي اين جانوران را ماهي و سرپايان تشكيل مي‌دهند. نهنگ قاتل اما تنها دلفيني است كه پستانداران دريايي بزرگ را نيز شكار مي‌كند.

 

 

اعضاي دو گروه عمده دلفين‌هاي اقيانوسي و دلفين‌هاي رودخانه‌اي در همه آب‌هاي آزاد جهان و همچنين در بعضي رودخانه‌هاي در امتداد آب شيرين يافت مي‌شوند. به دليل توانايي‌هاي هوشي بالا، ظاهر دوستانه، و جنب و جوش هميشگي‌شان، دلفين‌ها از گذشته در طول تاريخ توجه انسان‌ها را به خود جلب كرده‌اند. آن‌ها نه تنها در فرهنگ و هنر آدميان حضور پيدا كرده‌اند، كه انسان‌ها از دلفين‌ها براي كاربردهاي گوناگوني چون يافتن ماهي، مين‌يابي، و حتي خوردن گوشتشان بهره گرفته‌اند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۰۸:۱۱ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :