شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

ستاره دريايي

ستاره دريايي جانوري آبزي است از شاخه خارپوستان و رده ستاره‌سانان (نام علمي: Asteroidea). اين نام همچنين به خانوادهاي از آبزيان خويشاوند با ستاره‌هاي دريايي كه از رده Ophiuroideaهستند استفاده شده است.

عمومي‌ترين صفات جانوران كه طي مراحل رشد نيز قبل از همه ظاهر مي‌شود، تراز ساختماني آنهاست. همه جانوران زندگي را از يك ياخته آغاز مي‌كنند و برخي از تراز بافت بالاتر نمي‌روند، اما بقيه آنها از اين تراز مي‌گذرند و بدن پيچيده‌تري مي‌يابند. بدين ترتيب جانوران را صاحب دو شعبه رده بندي در نظر مي‌گيرند. در شعبه شبه جانوران، بالاترين تراز ساختماني را بافت تشكيل مي‌دهد. اين شعبه فقط شاخه اسفنجها را شامل مي‌شود. همه جانوران ديگر كه به شعبه هوپس‌زيان تعلق دارند، با داشتن اندام و دستگاه مشخص مي‌شوند.

 

دومين صفت عمومي كه بعد از تراز ساختماني در حين رشد جانوران ظاهر مي‌شود، نوع تقارن آنهاست. در ابتدا جنين همه جانوران داراي تقارن شعاعي يعني به صورت كره‌اي توپر و يا توخالي و متشكل از تعدادي سلول است. بعضي از گروههاي جانوري مانند عروس دريايي اين تقارن شعاعي را تا مرحله بلوغ حفظ مي‌كنند، اما در بقيه پس از مدتي جنين تقارن شعاعي ثانويه (مانند ستاره دريايي) و يا تقارن دو طرفي مي‌يابد و كرمك و جانور بالغ حاصل از آنها نيز معمولاً همين نوع تقارن را نگه مي‌دارند. بر همين اساس شعبه هوپس‌زيان را مي‌توان به دو دسته داراي تقارن شعاعي (Radiata) و داراي تقارن دو طرفي (Bilateria) تقسيم بندي كرد.

هر گونه فضا يا حفره عمومي كه كاملاً توسط بافتهاي ميانپوستي و به ويژه توسط پرده‌هاي صفاقي احاطه شده باشد، سلوم (Coelom) نام دارد. بنابراين جانوران داراي سلوم را متعلق به گروه سلوماتها، مي‌دانند. سلوم داراي اقسام مختلفي است كه يكي از انواع آنها آنتروسلها هستند و در فوق شاخه‌اي كه خارتنان و طنابداران را شامل مي‌شود، ديده مي‌شوند. در اين حالت مزودرم به صورت يك كيسه جانبي در مي‌آيد كه از آندودرم منشا مي‌گيرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۱۰:۰۷ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :