شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

خيار دريايي

خيارهاي دريايي (Holothuroidea خيارسانان) يكي از رده‌هاي خارپوستان هستند. اين جانوران به زيرشاخهٔ خارزيان (Echinozoa) تعلق دارند.

 

اين جانداران بدني چرم‌گون دارند و بيشتر در كف درياها زندگي مي‌كنند. نامگذاري اين جانوران بخاطر شكل خيارمانندشان است.

 

خيار دريايي حيوان خزنده‌اي است كه به آهستگي به روي گلسنگ‌ها يا صخره‌ها مي‌خزد و تكه‌هاي غذا را از محيط اطراف جمع كرده و مصرف مي‌كند دستهاي او مايع چسبنده‌اي ترشح مي‌كند كه جمع آوري غذا از روي زمين را براي او آسان مي‌كند پاهاي رديفي قرمز روشن و مجموعه دستهاي تغذيه كننده بنفش و زرد بسياري از گونه‌هاي خيار دريايي براي استتار مناسب نيستند.

 

در اروپا معمولاً دو گونه از خيار دريايي زندگي مي‌كند:

 

خيار دريايي معمولي

خيار دريايي صخره‌زي (Cucumaria planci)

خيار دريايي در كشورهاي جنوب شرقي آسيا از جمله چين ، تايوان ، تايلند ، اندونزي ، كره ، فيليپين و ديگر كشورهاي شرق آسيا از اهميت خاصي برخوردار است .

در بين اين كشورها چين به عنوان بزرگترين توليد كننده ، مصرف كننده و وارد كننده خيار دريايي به شمار مي رود . در طب سنتي اين كشور ، از خيار دريايي براي تسويه خون ، درمان بيماريهاي كليوي و نيز بيماريهاي پوستي استفاده مي شود . مصرف ساليانه اين آبزي در كشور چين 12000 – 10000 تن وزن خشك شده آن است .

اين محصول به دو صورت تازه و خشك شده ، فرآوري و مصرف مي شود و در چين يكي از محبوب ترين غذاهاي دريايي محسوب مي شود .

از آنجا كه اين آبزي با ارزش از طرفداران زيادي برخوردار مي باشد ، روي آوردن به صنعت تكثير و پرورش آن به صورت تك گونه اي و يا چند گونه اي با ساير آبزيان انكار ناپذير مي باشد .

 

از اين رو بسياري از كشورهاي فوق الذكر در امر تكثير و پرورش آن داراي تجربيات ، قدمت و سابقه اي چندين ساله مي باشند لذا با توجه به موارد فوق و دلايل ذيل روي آوردن به صنعت تكثير و پرورش اين آبزي مي تواند اقتصادي بوده ضمن توليد يك محصول جديد به صنعت ورشكسته تكثير و پرورش ميگو كمك نمايد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۱۱:۱۲ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :