شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

آشنايي با خفاش

خفاش يا شَب‌كور يا كورشاپرك[۲] يا شب‌پرك پستانداري از راستهٔ خفاش‌سانان (Chiroptera) و تنها پستانداري كه بال دارد و مي‌تواند پرواز كند. كايراپترا از واژهٔ يوناني χείρ به معني «دست» وπτερόν به معني بال گرفته شده‌است. دستان اين پرنده به صورت شبكه‌اي به هم وصل است و به صورت يك بال در آمده‌است و به آن‌ها اين امكان را مي‌دهد تا تنها پستانداري باشند كه واقعاً پرواز مي‌كند ديگر پستانداران مانند پوست پر يا برخي گونه‌هاي سنجاب تنها در مسافت‌هاي كوتاه در هوا سُر مي‌خورند اما توان پرواز از جايي به جاي ديگر را ندارند. خفاش از راسته بال‌دستان و داراي پنج انگشت است. بال‌هاي خفاش با بال‌هاي پرندگان متفاوت است و به گونه ديگري ساخته شده، اما در عوض پوست بال‌هاي خفاش جنسي شبيه چرم دارد و داراي خاصيت ارتجاعي است كه باعث مي‌شود بالهايش در طول استخوانهايي كه دست‌ها و انگشتان خفاش را حركت مي‌دهند كشيده شود. بال زدن خفاش مانند پرندگان نيست كه بال‌ها را به تمامي بالا و پايين مي‌برند آن‌ها در مقابل انگشتانشان را به طور كامل باز مي‌كنند،[۳] انگشتان آن‌ها بسيار بلند است و با پوستي نازك پوشيده شده‌است. 

 

خفاش‌ ها با داشتن ۱٬۲۴۰ گونه روي هم رفته حدود ۲۰ درصد از گونه‌هاي پستانداران را از آن خود كرده‌اند.[۴] دو دستهٔ اصلي براي خفاش‌ها وجود دارد. دستهٔ نخست بزرگ‌خفاش‌ها يا خفاش‌هاي ميوه‌خوارند كه در راهيابي نسبت به ديگر جانداران چندان ويژه نيستند گاهي به اين جاندار روباه پرنده نيز مي گويند. دستهٔ دوم مربوط به كوچك‌خفاش‌ها است اين جانور براي پيدا كردن راه از روش پژواك‌يابي بهره مي‌برد.

 

نزديك به ۷۰٪ خفاش‌ ها حشره خوارند. باقي‌ماندهٔ آن‌ها معمولاً ميوه‌خوارند. تنها گروه‌هاي اندكي از خفاش‌ها مانند خفاش ماهي‌خوار از جانوراني به جز حشرات تغذيه مي‌كند. همچنين خفاش خون‌آشام تنها انگل پستاندار است. خفاش‌ها در سراسر جهان پراكنده‌اند و نقش زيستي مهمي در پاكسازي گلها از حشرات و پراكنده كردن دانهٔ ميوه‌ها در زمين دارند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۳۶:۳۶ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :