شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

فوتبال

فوتبال (به انگليسي: Football) يك ورزش تيمي و محبوب‌ترين ورزش در بيشتر كشورهاي جهان است[۴] كه توسط دو تيم يازده نفره متشكل از بازيكنان فوتبال با يك توپ فوتبال بر روي چمن طبيعي يا مصنوعي با هدف گل‌زدن انجام مي‌گيرد. يازده بازيكن هر تيم شامل چند مهاجم، هافبك، مدافع و يك دروازه‌بان مي‌شوند كه توسط سرمربي در زمين چيده مي‌شوند و مانند يك سيستم عمل مي‌كنند كه سيستم فوتبال ناميده مي‌شود. امروزه بيش از ۲۵۰ ميليون فوتباليست در بيش از ۲۰۰ كشور وجود دارند.

 

قدمت فوتبال به چندين سدهٔ پيش از ميلاد و به چين بازمي‌گردد كه به تدريج در يونان و روم نيز رواج مي‌يابد. فوتبال مدرن امروزي نيز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شكل‌گرفت و به تدريج گسترهٔ پراكندگي آن همهٔ جهان را زير پوشش خود قرارداد. با شكل‌گيري سازمان فيفا در سال ۱۹۰۴ و ايجاد رقابت جام جهاني فوتبال، اين ورزش بسيار گسترده‌تر شد.

 

طول زمين فوتبال ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۵ تا ۹۰ متر است. فوتبال در دونيمه ۲۰ تا ۴۵ دقيقه‌اي انجام مي‌گيرد و در بازي‌هاي حذفي و رفت و برگشتي گاهي اوقات، وقت‌هاي اضافه و پنالتي نيز به آن افزوده مي‌گردد. فوتبال ضوابطي دارد كه قوانين فوتبال ناميده مي‌شوند و نمي‌توان بر خلاف آن‌ها عمل‌كرد. سازمان فيفا علاوه بر فوتبال، نهاد رسمي ورزش‌هاي فوتسال و فوتبال ساحلي نيز مي‌باشد و كنفدراسيون‌هاي قاره‌اي يوفا، اِي‌اِف‌سي، سي‌اِي‌اِف، كونكاكاف، كونمبول و اُاِف‌سي از زيرشاخه‌هاي فيفا هستند.

 

 

جام جهاني فوتبال از بزرگ‌ترين رويدادهاي ورزشي جهان است كه هر چهارسال يك‌بار در يكي از كشورهاي جهان روي مي‌دهد. علاوه بر اين، مسابقات بين‌المللي ديگري مانند بازي‌هاي المپيك تابستاني، جام كنفدراسيون‌ها، جام باشگاه‌هاي جهان، جام ملت‌هاي اروپا و ليگ قهرمانان اروپا نيز رايج است. ليگ‌هاي متعددي ازجمله لا ليگا و ليگ برتر انگلستان در كشورهاي مختلف به‌وجود آمده‌اند كه نوعي مسابقات داخلي محسوب مي‌شوند. فوتبال بانوان نيز از اواخر سدهٔ نوزدهم ميلادي به راه‌افتاد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۳۷:۳۹ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :