شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

حركت هاي زيباي طاووس

طاووس (به يوناني: ταὧς) نام دو گونه از پرندگان است كه جنس نر آن پرهاي بسيار زيبايي به‌ويژه در ناحيه دم دارد. اين دو گونه عبارت‌اند از طاووس هندي با نام علمي (Pavo cristatus) و طاووس سبز Pavo muticus.

 

طاووس هندي بومي هند، پاكستان و سري‌لانكا است و پرندهٔ ملي هند به‌شمار مي‌رود. و طاووس سبز كه پرنده‌اي در معرض انقراض است بومي شرق ميانمار تا جاوه است. درازي آن به ۲٫۳۰ متر مي‌رسد. جانور نرينه بيش تر پرهايش را براي زيبايي خود مي‌گستراند تا در برابر جانور مادينه خود - كه گونه پرهاي زيبايي ر ندارد- خودنمايي كند. اين پرنده بانگ بلند و گوش خراشي دارد و از پرندگان دانه و ميوه‌خور است. 

اين جانور را پرنده هزار چشم هم خوانده‌اند ولي در واقع طاووس فقط ۱۶۰ چشم دارد و هرآينه آرمان از اين چشم همان نقش و نگار آبي، قهوه‌اي و طلايي است كه در دم طاووس نر در موقعي كه چتر مي‌زند، مانند چشمهايي باز ديده مي‌شود. اين جانور تنها ريختي زيبا دارد و بسيار بدآواز بوده و گوشتش هم كه مانند چرم سفت است و خوردني نيست. طاووس يك جانور اجتماعي است و چنانچه شماري طاووس در يك جا نگهداري شود در كمال صلح و صفا به سر مي‌برند و تنها در هنگام جفت‌گيري شايد با طاووس‌هاي نر ديگر درگيري باهم پيدا كنند.

 

 

طاووس نر بزرگ‌تر و زيباتر از طاووس ماده است. چرا كه ماده آن پرهاي پُر نقش و نگار ندارد و نمي‌تواند دمش را مانند طاووس نر باز كند. بهترين حالت طاووس هنگامي است كه چتر مي‌زند و بشكوه مي‌خرامد. اين چتر زدن و خراميدن بي هوده نيست. با اين كار طاووس نر مي‌خواهد مورد توجه طاووس ماده باشد. پس از پايان جفت‌گيري كه معمولاً در فصل بهار است طاووس نر كمتر به خودنمايي پرداخته و تنها در مواردي محدود به نشان دادن پر و بال‌هاي خود بسنده مي كند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۴۰:۱۰ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :