شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

ده شوت از راه دور بسكتبالي

بسكتبال (به انگليسي: Basketball) ورزشي گروهي است كه در آن دو گروه پنج‌نفره در يك سالن مستطيل‌شكل به بازي مي‌پردازند. هدف بازي پرتاب توپ به درون سبدهايي به قطر ۴۶ سانتي‌متر و به ارتفاع ۳٫۰۴۸ متر است كه در دو سمت زمين قرار دارند و به تخته‌اي به نام «بك‌بُرد» متصل‌اند. هر تيم بايد توپ را به درون سبد تيم روبرو بيندازد.

 

در حالي كه در حين انجام بازي قاعده‌اي از قوانين و مقرارات نيز بايد رعايت شود.

 

مهارت‌هايي فردي مانند شوت‌كردن دريبل‌زدن و ريباند توپ به همراه كارهاي تيمي مثل حمله و دفاع، شروط لازم براي موفقيت شركت‌كنندگان در اين ورزش مي‌باشد. اين ورزش نخستين‌بار توسط دكتر جيمز ناي‌اسميت در پائيز ۱۸۹۱ ابداع گرديد؛ و نخستين مجموعه رسمي از قوانين بسكتبال توسط وي وضع گريد.

 

بسكتبال به طور گسترده يكي از محبوب‌ترين و پرطرفدارترين ورزش‌هاي جهان محسوب مي‌شود

زادگاه بازي بسكتبال آمريكاست. اين بازي در اوايل پاييز سال ۱۸۹۱ ميلادي توسط شخصي به نام جيمز ناي‌اسميت پايه‌ريزي و ابداع شد. اما از قرن‌ها پيش در ميان ساكنان نقاط مختلف قاره آمريكا، به ويژه آمريكاي مركزي و جنوبي انواعي از بازي و مسابقه رايج بوده كه كم و بيش به بسكتبال شباهت داشته‌است.

 

در ايران، نوعي بازي سنتي و قديمي در ميان گله‌دارها متداول است كه آن را (پولو) (Polo) مي‌نامند. در اين بازي، دو تيم سوار بر اسب در ميداني وسيع به تاخت و تاز مي‌پردازند و هر تيم كوشش مي‌كند توپي را كه شش حلقه (مانند دستگيره) بر بدنه آن هست، با پرتاب كردن و پاس دادن به ياران خودي، به آن سوي ميدان برساند و از حلقه و توري سبدي كه در انتهاي ميدان بر روي ستوني چوبي نصب شده عبور دهد. اين بازي تا حدي شبيه بسكتبال است اما شباهت بازي پوك تا پوك با ورزش بسكتبال بيش از پيش است. پوك تا پوك، در ميان اقوام متمدن قاره آمريكاي جنوبي و مركزي رواج بسيار داشت به ويژه اقوام مايا و تولتك (در ناحيه مكزيك كنوني) اين بازي با توپ و حلقه‌هاي ثابت در ميداني وسيع انجام مي‌شد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۴۰:۴۳ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :