شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

بالا رفتن از اورست چقدر سخت است؟

كوه اورست با نام نپالي ساگارماتا (सगरमाथा به معني سر آسمان) و نام تبتي كومولانگما بلندترين كوه كره زمين است. ارتفاع قله آن از سطح دريا معادل ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۹ پا) مي‌باشد. اين كوه در رشته كوه‌هاي هيماليا در مرز منطقه ساگارماتاي نپال و تبت در كشور چين قرار گرفته‌است.

 

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداري مثلثاتي بزرگ هند، براي اولين بار ارتفاع قله اورست –كه در آن زمان با نام قله ۱۵ شناخته مي‌شد- به مقدار ۸٬۸۴۰ متر گزارش شد. در سال ۱۸۶۵، نام انگليسي رسمي اورست توسط انجمن سلطنتي جغرافيا بنابر توصيه‌نامه اندرو واگ، رئيس وقت مميزي بريتانيا در هندوستان انتخاب شد. واگ نمي‌توانست يك نام محلي و عمومي را پيشنهاد كند، چرا كه در آن زمان امكان دسترسي افراد بيگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با اين حال، نام چامولونگما براي قرون متمادي در ميان تبتي‌ها و نپالي‌ها رايج بود.

 

قله اورست توجه بسياري از كوه‌نوردان در تمام رده‌ها را جلب كرده‌است. از كوه‌نوردان حرفه‌اي و مجرب تا كوه‌نوردان مبتدي كه مايل به پرداخت مبالغ قابل توجهي هستند تا توسط كوه‌نوردان حرفه‌اي راهنمايي شوند و صعودي كامل و موفقيت‌آميز را رقم بزنند. با وجودي كه مسير استاندارد صعود اين كوه، حاكي از عدم احتياج به تجهيزات و حربه‌هاي حرفه‌اي و دشوار است (صعود به قله‌هاي هشت هزار متري ديگر از قبيل كي۲ و نانگا پاربات بسيار دشوارتر است)، عوامل خطر آفرين طبيعي از قبيل بيماري ارتفاع، بادهاي شديد و آب و هواي نامطلوب نيز وجود دارند. تا انتهاي فصل كوه‌نوردي سال ۲۰۰۷، ۳٬۶۷۹ صعود به قله از سوي ۲٬۴۳۶ نفر انجام گرفت. بر طبق آمار ثبت شده، اورست جان ۲۱۰ نفر را گرفته‌است كه علاوه بر آن هشت نفر نيز بر اثر طوفاني شديد در سال ۱۹۹۶ جان خود را از دست دادند. همچنين شرايط نا به سامان ناحيه مرگ باعث مي‌شود سقوط افراد باعث از بين رفتن آنها شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۵:۰۶ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :