شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

نبرد ديدني بين گوريل و مار آناكوندا

تِمساح يا كروكوديل جانوري است خزنده داراي چهار دست و پا، در آب به راحتي شنا مي‌كند، اما هميشه در آب نمي‌ماند و تخم‌هايش را در خشكي مي‌گذارد. اين حيوان داراي فك و دندان‌هاي بسيار نيرومند است و به گروه چهاراندامان از تيره تمساحيان (Crocodylidae) تعلق دارد. اين خزندهٔ آبي و خشكي بزرگ در سراسر مناطق استوايي آفريقا، آسيا، آمريكا و استراليا زندگي مي‌كند. تمساح مانند ساير موجودات ساكن در رودخانه‌ها و درياچه‌ها و سرزمين‌هاي مرطوب در آب‌هاي شيرين و گاهي در آب‌هاي كمي شور زندگي مي‌كند. 

تمساح واژه اي است كه براي ناميدن انواع مختلف كروكوديل از جمله كايمن و اليگاتور استفاده مي‌شود. در گذشته واژه نهنگ به جاي تمساح استفاده مي‌شد اما در قرن بيستم نهنگ به واژه اي براي ناميدن والها تبديل شد و تمساح جاي آن را در معني كروكوديل گرفت. امروزه بسياري از اوقات نام تمساح و سوسمار به جاي يكديگر استفاده مي‌شوند در حالي كه سوسمار نام گروه ديگري از خزندگان، دربرگيرنده مارمولك، بزمجه و... است كه در زبان انگليسي بدانlizard گفته مي‌شود.

تمساح اغلب از مهره‌داران ديگر مانند انواع ماهيها، خزندهها و پستانداران و بعضي وقت‌ها از بي‌مهرگاني مانند صدفها و سخت‌پوستان با توجه به گونه‌هاي خود تغذيه مي‌كنند. تمساح شجره تاريخي دارد و از زمانهاي دور وجود داشته و اين اعتقاد وجود دارد كه از زمان دايناسورها به اين طرف تغييرات ناچيزي داشته‌است.

به‌رغم سابقه ماقبل تاريخ، از انواع پيشرفته خزندگان هستند. برخلاف خزندگان ديگر، قلب چهار محفظه‌اي، ديافراگم و قشر مغزي هوشمند دارد. سيستم صوتي خارجي تمساح، علائم زندگي آبي و خاكي و سبك زندگي دوره‌اي دارد. تمساح دوزيست است. تمساح بدن خط دار ناصافي دارد و مي‌تواند به سرعت و راحت در آب شنا كند و همچنين مي‌تواند هنگام شنا پاهاي خود را در كناره‌هاي بدن خود جمع كند و با كاستن از مقاومت آب سريعتر شنا كند. تمساح پاهايي باانگشتان چسبيده بهم دارد، گرچه اين پاها براي پا زدن در آب به كار نمي‌رود، اما اين خصوصيت امكان برگشت سريع و حركتهاي ناگهاني را در آب را به او مي‌دهد. در مسافت‌هاي كوتاه، حتي بيرون از آب خيلي سريع مي‌باشد. تمساح آرواره‌هاي فوق العاده قوي و دندان‌هاي تيز براي گرفتن و پاره كردن گوشت دارد.

 

اگر دهان تمساح بسته نگهداشته شود نمي‌تواند آن را باز كند. بهمين دليل براي مطالعه يا حمل و نقل تمساح، معمولاً آرواره‌هاي او را با نوارهاي فلزي يا با بندهاي لاستيكي بزرگ كه از تاير و تيوب اتومبيل تهيه مي‌شوند، مي‌بندند. تمساح همچنين حركات جانبي محدودي در گردن خود دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۷:۴۰ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :