شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

مثلث برمودا

مثلث برمودا (به انگليسي: Bermuda Triangle) كه به نام مثلث شيطان (به انگليسي: Devil's Triangle) هم شناخته مي‌شود، حدود منطقه‌اي در ناحيهٔ غربي اقيانوس اطلس شمالي است كه گفته مي‌شود بيش از ۵۰ كشتي و ۲۰ هواپيما به طرز مرموزي در اين منطقه ناپديد شده و يا از بين رفته‌اند. اين محدوده بطور دقيق داراي شكل مثلث نيست و فقط ظاهري شبيه به مثلث دارد. بر پايهٔ اطلاعات نيروي دريايي ايالات متحدهٔ آمريكا چنين مثلثي وجود ندارد و نام آن در انجمن نام‌هاي جغرافيايي ايالات متحده شناخته شده نيست. در فرهنگ عامه برخي ناپديد شدن‌ها به فراهنجار يا فعاليت‌هاي زيست فرازميني در اين ناحيه نسبت داده شده است. شواهد و اسناد نشان مي‌دهد كه شمار بالايي از رويدادها يا دروغ بوده يا به درستي گزارش نشده بودند؛ يا اينكه توسط نويسنده‌هايي آب‌وتاب بيش از اندازه گرفته‌اند. صندوق جهاني طبيعت در پژوهشي در سال ۲۰۱۳ فهرست ۱۰ منطقهٔ خطرناك براي كشتي‌راني را اعلام كرد اما نام مثلث برمودا در ميان آن‌ها نبود.

نخستين مرزهاي اعلام شده براي مثلث به مقاله‌اي كه وينست گاديس در سال ۱۹۶۴ ميلادي در مجلهٔ Argosy نوشته بود بازمي‌گردد در آن مقاله سه رأس مثلث بر روي ميامي فلوريدا، سان خوآنِ پورتوريكو و بر روي جزيرهٔ برمودا در وسط اقيانوس اطلس مي‌افتاد. اما نويسنده‌هاي بعدي اين مرزبندي را نپذيرفتند و رأس‌هاي تازه‌اي را براي مثلث مشخص كردند كه ناحيه‌اي به مساحت ۱٬۳۰۰٬۰۰۰ كيلومتر مربع تا ۳٬۹۰۰٬۰۰۰ كيلومتر مربع را دربرمي‌گرفت.

كم‌كم چنان شد كه پذيرش هر رويداد درون مثلث، به شخصي كه گزارش آن را مي‌نوشت بستگي پيدا كرده بود. انجمن نام‌هاي جغرافيايي ايالات متحده چنين مثلثي را به رسميت نمي‌شناسد و در نقشه‌ها سازمان‌هاي دولتي آن را نمي‌آورد.

نقشهٔ جغرافيايي مثلث برمودا بر روي بخشي از اقيانوس اطلس در سواحل جنوب شرقي آمريكا واقع است. رأس آن نزديك برمودا و قسمت انحناي آن از سمت پايين فلوريدا گسترش يافته و از پورتوريكو گذشته، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از ميان درياي سارگاسو گذر كرده و دوباره به سوي برمودا بازگشته‌است. طول جغرافيايي در قسمت غرب مثلث برمودا ۳۳ درجه‌است.

اين ناحيه يكي از پر رفت‌وآمدترين خط‌هاي سفرهاي دريايي است و روزانه كشتي‌هايي از اروپا، قاره آمريكا و جزيره‌هاي كارائيب در آن منطقه رفت‌وآمد مي‌كنند. كشتي‌هاي تفريحي از فلوريدا و يا پروازهاي تجاري و هواپيماهاي شخصي به فراواني از فلوريدا، كارائيب و آمريكاي جنوبي به اين منطقه سفر مي‌كنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۴۸:۲۱ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :