شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

سامانه اس-۳۰۰

سامانه اس-۳۰۰(به روسي: С-300) يك سامانه موشكي سطح‌به‌هواي دوربرد و خودكششي با قابليت استفاده در تمامي ارتفاع‌هاست كه در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شركت همكاري‌هاي صنعتي آلماز براي نيروي دفاع هوايي شوروي ساخته شد. مدل‌هاي مختلف اين موشك در نام‌گذاري ناتو با نام‌هاي سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰[۵] شناخته مي‌شوند.

 

اولين مدل اين موشك با نام سامانه اس-۳۰۰ پي براي نخستين بار در سال ۱۹۷۹ در شوروي عملياتي شد، هرچند تكامل آن از سال ۱۹۶۹ به منظور ساخت موشك سطح به هوايي با برد ۷۵ كيلومتر كه هم در نيروي زميني و هم در نيروي دريايي استفاده شود، آغاز شده بود.[۶] اين موشك در ابتدا براي رهگيري هواپيماها و موشك‌هاي كروز ساخته شده و بعدها توانايي رهگيري موشك‌هاي باليستيك نيز به آن افزوده شد.[۱]

 

از جديدترين مدل‌هاي اين سامانه مي‌توان به سامانه اس-۳۰۰ پي‌ام‌يو اشاره كرد كه يكي از پيشرفته‌ترين موشكهاي زمين به هواست و توانايي آن را دارد تا اهدافي واقع در ارتفاع حداكثر ۲۷ كيلومتري را منهدم سازد. اين سامانه توانايي پيگيري همزمان ۱۰۰ هدف و درگيري همزمان با ۱۲ هدف را دارد. زمان آماده‌سازي آن حدود ۵ دقيقه و موشكهاي آن از نوع انبارشونده‌است كه مانند مهمات معمولي نياز به هيچگونه نگهداري در مدت عمر مفيد خود ندارند.

 

اس-۳۰۰ شباهت زيادي با سامانه پدافندي آمريكايي ام‌آي‌ام-۱۰۴ پاتريوت دارد. مدل‌هاي پيشرفته‌تر اس-۳۰۰ توانايي اجراي تاكتيك «بزن‌دررو»[۷] را دارند كه بقاپذيري آن‌ها را در شرايط جنگي افزايش مي‌دهد و در شرايط ويژه مي‌توانند به عنوان يك سلاح تهاجمي عمل كنند؛ براي مثال موشك‌هاي اس-۳۰۰ چيني مستقر در تنگه تايوان توانايي حمله به فضاي هوايي تايوان را دارند و تهديدي براي تمامي هواپيماهاي آمريكايي به شمار مي‌روند كه ممكن است در درگيري احتمالي به كمك اين كشور بيايند؛ به جز هواپيماهاي فوق‌العاده رادارگريز بي-۲ و جنگنده اف-۲۲ راپتور. به همين جهت پيش‌بيني مي‌شود كه مأموريت حمله وسيع به سيستم‌هاي اس-۳۰۰ به جنگنده‌هاي اف-۲۲ واگذار شود. اس-۴۰۰ فاتح با نام ناتو سام-۲۰ سيستم موشكي تكامل‌يافته اس-۳۰۰ است كه در سال ۱۹۹۹ معرفي و از سال ۲۰۰۶ وارد فعاليت در ارتش روسيه شده‌است. اين سامانه در تاريخ ۱۳ آوريل سال ۲۰۱۶ ميلادي از طريق بندر بازرگاني انزلي وارد ايران شد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۵۴:۲۰ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :