شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

برج ايفل

برج ايفل (به فرانسوي: Tour Eiffel) برجي فلزي در ميدان شان دو مارس و در كنار رود سن واقع در شهر پاريس است. برج ايفل كه امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته مي‌شود، پربازديدترين بناي جهان و يكي از شناخته‌شده‌ترين بناها در جهان است.

 

ساخت برج ايفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پايان رسيد. در آغاز برج ايفل براي نمايشگاه جهاني و به مناسبت صدمين سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولي پس از ساخت اين بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر كه در بين آنها مي‌توان از اميل زولا، گي دو موپاسان، شارل گارنيه و هم چنين الكساندر دوما نويسنده شهير فرانسوي نام برد، به ساخت آن شديداً اعتراض نمودند.

 

ساخت برج ايفل دو سال و دو ماه طول كشيد. ۸۵۰ نفر در ساخت آن كار كرده‌اند. اين برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و براي اتصال آن‌ها از ۲ و نيم ميليون پيچ مهره و ميخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است كه در زمان خود مرتفع‌ترين برج جهان بوده است. وزن برج ايفل بيش از ۱۰ هزار تن است كه ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.

 

نام برج ايفل از نام سازنده‌اش گوستاو ايفل گرفته شده است. 

تا سال ۱۸۸۹ ستون يادبود واشنگتن به عنوان بلندترين سازه جهان شناخته مي‌شد اما در اين سال برج ايفل جانشين آن شد. 

 

برج ايفل به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره‌برداري از ساختمان كرايسلر در نيويورك در سال ۱۹۳۰، به عنوان بلندترين برج جهان شناخته مي‌شد.[۳][۴][۵][۶]

 

اين برج هم اكنون بلندترين سازه موجود در شهر پاريس و چهارمين سازه بلند فرانسه است. در سال ۲۰۰۶ قريب ۶٬۷۱۹٬۲۰۰ نفر از اين برج ديدن كردند. با توجه به اينكه از ابتداي ساخت اين برج تاكنون بيش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از اين بنا ديدن كرده‌اند،[۷] اين بنا به عنوان پربازديد كننده‌ترين بنا در جهان شناخته مي‌شود.[۸]

 

 

بلندي برج ايفل بادر نظر گرفتن آنتن تلويزيوني ۲۴ متري بر فراز آن ۳۲۵ متر مي‌باشد و وزن تقريبي آن ۷۲۰۰ تن است. ۱۶۶۵ پله تا بالاترين نقطه برج ادامه دارند كه البته پله‌هاي طبقه دوم به بالاترين نقطه برج به روي بازديدكنندگان بسته است. ساختار اين سازه به شكلي است كه باز و بدون طبقه‌هاي مياني (به جز دو سطح) مي‌باشد. يك سمت آن رودخانه سن و سمت ديگر البته كمي دورتر بناي گنبددار و زريني ديده مي‌شود كه عمارت اينوليد نام دارد و مقبره ناپلئون آنجاست.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۵۸:۵۹ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :