شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

سامانه ي دفاع موشكي

تاد 

 

تاد (Terminal High Altitude Area Defense) همانطور كه از نامش پيداست، سامانه ي دفاع موشكي ساخت ايالات متحده ي آمريكا است كه براي دفاع از نيرو هاي مستقر در مناطق جنگي، مراكز مهم جمعيتي و تاسيسات زيرساختي حساس در برابر موشك هاي بالستيك كوتاه برد، ميان برد و بلند برد در داخل و خارج از جو طراحي شده. 

ويدئوي عملكرد سامانه ي دفاع موشكي

 

پيش زمينه و تاريخچه : 

 

بعد از جنگ اول خليج فارس و تجربيات كسب شده از اين نبرد در زمينه ي دفاع موشكي، نياز فوري به يك سامانه ي تخصصي و موثر دفاعي با توانايي درگيري با موشك هاي بالستيك تاكتيكي احساس شد. در همين راستا كنگره ي ايالات متحده، قانون ملي دفاع موشكي ۱۹۹۱ و قانون بودجه ي دفاعي ۱۹۹۱ را به تصويب رساند. بر اساس اين قوانين آمريكا مي بايست تا اواسط دهه ي ۹۰ به يك سامانه ي دفاعي اثباتگر ولي قابل استفاده در شرايط اضطراري و عمليات هاي احتمالي دست مي يافت و سپس توسعه ي اين سامانه به شكل كامل از سال ۲۰۰۰ آغاز مي شد.

 

ارتش آمريكا در سال ۱۹۹۲ كمپاني لاكهيد مارتين را با قراردادي به ارزش ۶۸۹ ميليون دلار به عنوان پيمان كار اصلي اين پروژه كه در ابتدا Theater High Altitude Area Defense نام داشت، انتخاب كرد. فاز اول پروژه در سال ۱۹۹۵ و با اولين آزمايش پروازي اين سامانه آغاز شد و تا سال ۱۹۹۹ ادامه داشت. نتايج بدست آمده از اين آزمايشات بسيار ارزشمند بود و با استفاده از آن ها موشك تاد مجددا طراحي شد. فاز دوم پروژه طبق برنامه در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و در نهايت در سال ۲۰۰۸ آمريكا اولين واحد آتش بار تاد را رسما وارد خدمت كرد. از آغاز فاز دوم پروژه تا سال ۲۰۱۳ اين سامانه ۱۲ آزمايش موفقيت آميز بدون هيچ شكستي را پشت سر گذاشت كه از اين تعداد ۱۰ آزمايش مربوط به رهگيري اهداف بود.

 

طراحي و ساختارسامانه ي دفاع موشكي :

 

تاد داراي ۴ جزء اصلي شامل رادار، مركز مدريت نبرد/فرماندهي، كنترل، ارتباطات و اطلاعات، پرتابگر و موشك رهگير مي باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۴۸:۲۰ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :