شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

تانك تي-۹۰

تانك تي-۹۰ جديدترين تانك ارتش روسيه است كه توليد آن از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. اين تانك با پيشرفت تانك تي-۷۲ ساخته شده و ابتدا تي-۷۲بي‌يو نام داشت اما به دليل شكست سنگين تي-۷۲هاي عراقي در جنگ خليج فارس كه اعتبار اين تانك را به شدت مخدوش كرده بود نام آن به تي-۹۰ تغيير يافت.

 

تانك T90 محبوب ايراني‌ها

 

طراحي اين تانك زماني آغاز شد كه ارتش روسيه در سال ۱۹۹۱ اعلام كرد سياست توليد همزمان دو يا چند تانك را كنار خواهد گذاشت و در نتيجه توليد فقط يكي از تانك‌هاي تي-۷۲بي يا تي-۸۰يو ادامه خواهد يافت. اما به جهت اينكه كارخانه‌هاي اصلي توليد اين دو تانك متفاوت بوده و هر كدام نقش مهمي در اقتصاد شهر خود داشتند سفارش كوچكي از هر دو نوع تانك را به اين دو كارخانه داده شد. اورال‌ واگن‌ زواد كارخانه توليد تي-۷۲ به اميد انتخاب اين تانك از سوي ارتش روسيه نسبت به تانك پيشرفته‌تر و تواناتر تي-۸۰ تصميم گرفت سيستم كنترل آتش تي-۸۰ و زره واكنشي انفجاري كنتاكت-۵ تي-۸۰ را به روي تي-۷۲ نصب كرده و اصلاحات ديگري را به منظور افزايش قابليت‌هاي رزمي آن انجام دهد. ارتش روسيه اين مدل بهينه‌شده تي-۷۲ را كه نام آن هم به تي-۹۰ تغيير پيدا كرده بود در سال ۱۹۹۶ به عنوان تانك جديد خود انتخاب كرد.

 

تانك T90 محبوب ايراني‌ها

 

ارتش روسيه هم‌اكنون در حال طراحي تانك جديدي معروف به پلتفورم تي-۹۹ يا آرماتا است و به همين جهت ميزان توليد تي-۹۰ به شدت كاهش يافته است.

 

ويژگي‌هاي T90

 

مدل اوليه تانك تي-۹۰ از يك موتور ديزلي ۱۲ سيلندر با قدرت ۸۴۰ اسب بخار استفاده مي‌كرد. در مدل تي-۹۰آ موتور پرقدرت‌تر وي-۹۲ با توان ۱۰۰۰ اسب بخار و جديدترين مدل كه تي-۹۰ام نام دارد و هنوز توليد نشده از موتور وي-۹۶ با قدرت ۱۲۵۰ اسب بخار استفاده مي‌كند. اين موتور چندگانه‌سوز است و علاوه بر گازوئيل مي‌تواند از نفت سفيد و بنزين هم استفاده كند. نسبت قدرت به وزن در مدل اوليه تي-۹۰ حدود ۱۸.۰۶ اسب بخار به تن است كه به طرز قابل توجهي ضعيف‌تر از تي-۸۰ است.

تانك تي-۹۰


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۴۹:۰۲ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :