شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

حيوان تنبل‌

تنبل‌ ها شش گونه پستاندار هستند كه در دو خانوادهٔ زيستيMegalonychidae (تنبل‌هاي دوانگشتي) وBradypodidae(تنبل‌هاي سه‌انگشتي) طبقه‌بندي مي‌شوند. تمامي آن‌ها بومي مناطق جنگلي آمريكاي مركزي و آمريكاي جنوبي هستند.

 

نام حيوان تنبل به دليل آهستگي و كندي بسيار زياد حركات اين جانور بر روي اين حيوان گذاشته شده و اين تنبلي در واقع يك سازواري متابوليك براي كاهش مصرف انرژي است. زماني كه دشمن به آن‌ها حمله مي‌كند قادر هستند با سرعت غافلگيركننده‌اي فرار كنند.

 

حيوان تنبل‌ها همانگونه كه از نامشان مشخص است يكي از كندترين موجودات سياره زمين بوده و نام آنها به نوعي مترادف با تصاوير صحنه آهسته است. بيشينه سرعت حركتي آنها 0.004 كيلومتر در ساعت است. در حقيقت، تنبل‌ها به قدري كند هستند كه خزه روي آنها رشد مي كند. بدن آن‌ها بسيار نيرومند است و ميزبان انواعي از خزه است كه براي زندگي در بين موهاي تنبل تكامل پيدا كرده‌اند و به استتار اين جانور كمك مي‌كنند و خود اين خزه‌ها غذاي انواعي از حشرات هستند.

 

حيوان تنبل‌ها در راسته Pilosa قرار مي‌گيرند و نزديكترين خويشاوندانشان مورچه‌خوار و آرماديلو است. گونه‌هاي زنده تنبل همگي زندگي درختي دارند و تقريبا تمام عمر خود را روي درخت مي‌گذارند و فقط براي عمل دفع به پايين درخت مي‌آيند. اما در گذشته تنبل‌هاي غول‌پيكر با زندگي زميني كه برخي از آن‌ها تقريبا به اندازه فيل بودند و همينطور تنبل‌هاي دريايي نيز وجود داشتند كه اكنون منقرض شده‌اند.

 

دو گروه از اين جانور هست: گروهي كه دو انگشت در پاهاي جلويشان دارند و گروه سه انگشتي. اين دو گروه به هم شبيه‌اند، ولي اعتقاد دانشمندان بر اين است كه با هم خويشاوندي نزديكي ندارند.

 

يك جانور تنبل، حدود 15 ساعت در شبانه‌روز مي‌خوابد. در اين مدت آرام‌تر نفس مي‌كشد، ضربان قلبش كند مي‌زند ؛ حتي سرعت هضم غذا هم در بدنش كاهش مي‌يابد. تنبل‌ها فقط يك بار در هفته غذا مي‌خورند و مانند كپه‌اي از مو، روي زمين مي‌نشينند، يا بر شاخه‌اي آويزان مي‌شوند. حركت آنها بسيار آهسته است. تعداد تنبل ها بشدت در حال كم شدن است .تنبل ها برخلاف خشكي در اب بسيار شناگران ماهري هستند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۵۴:۳۶ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :