شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

ساخت سديم

دو راه براي ساخت سديم كلرات وجود دارد. 1- 100 ميلي ليتر از محلول سديم هيپو كلريت يا سفيد كننده خانگي را در يك بشر بجوشانيد تا زماني كه شما بتوانيد كريستالهاي آن را ببينيد.

ويدئوي ساخت سديم

در اين فرآيند سديم هيپو كلريت به صورت تسهيم نامتناسب به سديم كلريد و سديم كلرات تبديل مي شود:

 

3NaClO ---> 2NaCl + NaClO3

 

حال بشر را از روي حرارت برداريد و محلول روي آن را آهسته خالي كنيد كه حاوي سديم كلريد است. بلورهاي سديم كلرات به ته بشر چسبيده اند و بايد آنها را با يك اسپاتول جدا كنيد.

 

در روش دوم ساخت سديم ، 50 گرم نمك سديم كلريد يا نمك معمولي را در 200 ميلي ليتر آب حل كنيد. آن را تا نزديك نقطه ي جوشش حرارت دهيد. الكترودهاي برقكافت را درون آن بگذاريد و دستگاه را روشن كنيد. پس از مدتي محلول سديم كلرات پس از صاف كردن مخلوط به دست مي آيد كه مي توانيد آن را جوشانده و سديم كلرات جامد به دست آوريد.

 

اكسيداسيون شكر با سديم كلرات در حضور اسيد سولفوريك همراه با آزاد كردن انرژي فراوان بوده و خاصيت انفجاري دارد .

سُديم يك عنصر شيميايي جدول تناوبي است كه نماد آن Na و عدد اتمي آن ۱۱ است. سديم يك فلز واكنش‌دهنده نرم و مومي‌شكل است كه به گروه فلزات قليايي كه از نظر تركيبات طبيعي فراوان هستند (بويژه آب نمك و هاليدها) تعلق دارد. اين عنصر بسيار واكنش‌دهنده‌است و با شعله زرد رنگي مي‌سوزد در آزمايش‌هاي مربوط به هوا اكسيد مي‌شود و به شدت با آب واكنش مي‌دهد از اين رو بايد هميشه در زير نفت يا روغن نگهداري شود.

سديم در دماي معمولي اتاق انقدر نرم است كه با چاقو بريده مي‌شود.رنگ سديم سفيد مايل به نقره‌اي است و درهواي آزاد واكنش داده و تيره رنگ مي‌شود. سديم عنصري بسيار واكنش دهنده‌است و از اين جهت هرگز به صورت آزاد در طبيعت يافت نمي‌شود. سديم در آب غوطه ور شده و آن را تجزيه كرده هيدروژن آزاد مي‌كند و هيدرواكسيد مي‌سازد. سديم در آب فوراً آتش مي‌گيرد ولي در آزمايش‌هاي مربوط به هواي معمولي در دماي زير ۳۸۸ كلوين آتش نمي‌گيرد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۵۵:۵۵ توسط:شبكه ما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :