شبكه ما شبكه ما .

شبكه ما

چه اتفاقي مي افتد اگر يك توپ بسكتبال را از بالاي سد به داخل ان پرتاب كنيم؟

توپ بسكتبال توپ بزرگ كروي است كه در بازي بسكتبال مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اندازه استاندارد يك توپ بسكتبال در ان‌بي‌اي ۲۹،۵ تا ۲۹،۸۷۵ اينچ و (۷۵ به ۷۵،۸۸ سانتي‌متر) مي‌باشد. جنس اين توپ از چرم، لاستيك و كامپوزيت ساخته شده است در سال ۱۹۴۲ توپ بادوام و جهت اسان‌گيري در دست اختراع شد. از. سال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۷۶، مشخصه رنگ قرمز و ابي و سفيد درس ان‌بي‌اي استفاده مي‌شد. 

اندازه‌ي رسمي توپ بسكتبال همانند بازي كنان، توسط مقاماتِ ليگ تعيين مي‌شود. ادامه‌ي اين مقاله را ببينيد تا بيشتر در مورد اين موضوع بدانيد.

اندازه‌ي رسمي توپ بسكتبال

اين مهم است كه بازي‌اي را كه مي‌خواهيد به طور كامل دنبال كنيد، بشناسيد. آن چه تا كنون شگفت‌ انگيز بوده و ممكن است بعضي از شما بسيار دوست داشته باشيد اين است كه اندازه‌ي توپ بسكتبال چقدر است؟ لازم است اين واقعيت را بدانيد هر چند كه ممكن است بي ‌اهميت به نظر برسد. مقياس‌هاي رسمي و قوانين ليگ براي يك توپ بسكتبال شامل دورِ توپ، فشارِ باد و وزنِ توپ است. در برخي موارد، مواد يا سازنده نيز ممكن است مورد توجه قرار بگيرد.

اندازه‌ها و مشخصات

انجمن ملي ورزشي دانشجويان (NCAA) - زنان

NCAA مي‌گويد توپ بسكتبال استفاده شده براي مسابقه‌ي زنان از اندازه‌ي 6 است. دورِ توپي بين 5ر28 و 29 اينچ و وزني بين 18 و 20 اونس دارد. هنگامي كه از ارتفاع 6 فوت پرت شود، ارتفاعِ باز جهش آن بايد بين 51 و 56 اينچ باشد.

انجمن ملي ورزشي دانش جويان (NCAA)- مردان

شرايطِ اين انجمن در مقايسه با ليگ ملي بسكتبال (NBA) يا فدراسيون بين‌ المللي بسكتبال (FIBA)، سخت نيست. توپ با اندازه‌ي 7 براي مسابقات مردان، استاندارد است. دورِ توپ بين 5ر29 و 30 اينچ اندازه‌ گيري مي‌شود و داراي وزني در بازه‌ي20 و 22 اونس است. سر انجام، اگر از ارتفاع 6 فوت رها شود، يك جهش با ارتفاعِ 49 تا 54 اينچ بايد وجود داشته باشد.

ليگ ملي بسكتبال

 

بسكتبال NBA در شروع توسط اسپالدينگ به وجود آمد و اندازه‌ي رسمي براي مسابقات مردان بايد با دورِ توپ 5ر29 اينچ باشد. وزنِ توپ 22 اونس بوده و مي‌تواند با فشاري در بازه‌ي 5ر7 تا 5ر8 ساي باد شود. اين توپ‌ها از چرمِ نارنجي با حروفِ سياه ساخته شده‌اند و در اندازه‌ي 7 هستند. اندازه براي زنان كمي متفاوت است. باز هم، در حالي كه در اكثر موارد توسط اسپالدينگ ساخته شده است، توپ زنانِNBA كوچكتر است (اندازه‌ي 6). دور آن بين 5ر28 و 29 اينچ و وزن، بينِ 18 و 20 اونس رده‌ بندي مي‌شود. توپ مي‌تواند بيشتر و تا حداكثر فشارِ 9 ساي باد شود. توپ به طور متناوب از چرم نارنجي و سفيد ساخته شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۴۰:۰۷ توسط:شبكه ما موضوع:

قدرت باور نكردني گونگ فو

كونگ‌فو (به چيني: 功夫) يك اصطلاح مشهور چيني است كه اغلب براي اشاره به هر يك از انواع هنرهاي رزمي چيني ـ از جمله شكل مدرن آن ووشو ـ بكار مي‌رود. معناي اصلي كونگ فو در زبان چيني تا حدي از آنچه كه اين روزها از اين لغت برداشت مي‌شود متفاوت است. كونگ‌فو در اصل به معناي تخصص فرد در هر مهارتي - نه لزوماً رزمي- مي‌باشد. تغيير معنايي اين واژه احتمالاً به دليل ترجمه نامناسب فيلم‌هاي چيني اتفاق افتاده است.

 

واژه كونگ‌فو از دو بخش «كونگ» يا «گونگ» (چيني: ) به معناي كار، فعاليت، شايستگي يا دستاورد و «فو» (چيني: ) تشكيل مي‌شود. «فو» در زبان چيني هم به معني انسان است و هم پسوندي با معاني بسيار مختلف. اگر فو را در معناي اول آن در نظر بگيريم معني كونگ‌فو چيزي شبيه به «دستاورد انسان» خواهد بود و اگر آن را پسوند بدانيم معناي آن «فعاليت و تلاشي كه با صرف زمان و انرژي قابل توجه به دست مي‌آيد» خواهد بود.

 

به اين ترتيب «تمرين كونگ‌فو» در اصل به معني تمرين يك رشته رزمي نبوده است بلكه به فرايند كلي تمرينات بدني و ذهني يك شخص و آموزش‌ها و تكامل مهارت‌هاي او اشاره داشته است. حالا اين مهارت ممكن است در زمينه يك هنر رزمي باشد يا هر مهارت ديگري در رشته هاي هنري، علمي و فني مختلف. از سبك هاي ايراني كونگ فو مي توان به كونگ فو پرتوآ ، كونگ فو توآ و كونگ فو گرات سان اشاره كرد. 

 

يك هنر رزمي ايراني و يكي از سبك‌هاي ورزش كونگ‌فو است كه بر بدن و روان سالم‌تر تاكيد مي‌كند.اين ورزش با بهره‌گيري از تجربهٔ استاد پروفسور ابراهيم ميرزايي در زمينه‌هاي رشته‌هاي مختلف رزمي و جنگ‌هاي چريكي، در سال ۱۳۵۱ بنيان‌گزاري پس از گذراندن مراحل آزمايش در باشگاه سرباز (پهلوي سابق) فعاليت رسمي خود را با تاسيس دانشكده انشاء تن و روان در سال ۱۳۵٢ آغاز نموده است. كونگ‌فو توآ داراي هفت مايگاه (بخش) است كه به غير از مايگاه اول كه به حركات فيزيكي و فعاليت‌هاي بدني مي‌پردازد، بقيه به جنبه‌هاي علمي، عرفاني و پزشكي در خصوص تن و روان اشاره دارد.اصول اساسي كونگ‌فو توآ توسط ابراهيم ميرزايي در كتابي به عنوان كاراته و ذن انتشار يافته است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۹:۱۹ توسط:شبكه ما موضوع:

نبرد مار آناكوندا با گله سگ

مار، جانوري خزنده، گوشت‌خوار، كشيده (دراز) و بدون پا است كه به دليل نداشتن پلك و گوش بيروني مي‌توان آن‌ها را از مارمولك بي‌پا جدا كرد. مارها جانوراني، خونسرد، از گروه آب پرده داران و مهره‌داراني است كه بدنش از پولك‌هايي كه با هم همپوشاني دارند، پوشيده شده‌است.

 

مار از ردهٔ خزنده‌چهرگان، زيرردهٔ دوكمانان، فرورده پولك‌سوسمارشكلان، بالاراستهٔ پولك‌خزندگان، راستهٔ پولك‌داران، زيرراستهٔ ماران (Serpentes) است.[۱]

 

بيشتر گونه‌هاي مار، جمجمه اي دارند كه چندين مفصل بيشتر از اجداد مارمولكشان دارد. اين جمجمه به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا شكارهاي بسيار بزرگتر از سرشان را با كمك آرواره‌هايي كه به شدت جابجايي پذيرند ببلعند. اندام دروني بدن مارها براي تطبيق بيشتر با بدن كشيده و درازشان، به گونه‌اي است كه عضوهاي جفت در آن‌ها مانند كليه‌ها به جاي آنكه در دو سوي بدن باشد، يكي پس از ديگري قرار گرفته همچنين بيشتر آن‌ها تنها يك شش دارند كه كار مي‌كند. برخي گونه‌هاي مار هنوز لگن خاصره دارند و يك جفت اندام بازماندهٔ ژنتيكي ناخن مانند در دو سوي پارگين آن‌ها ديده مي‌شود.

 

مارها غير از قطب جنوب، برخي خشكي‌هاي بزرگ مانند ايرلند و زلاندنو و بسياري از جزيره‌هاي كوچك اقيانوس اطلس و مركز اقيانوس آرام در همهٔ قاره‌ها زندگي مي‌كنند.[۲] البته درياماران در سراسر اقيانوس هند و آرام پراكنده شده‌اند. تا كنون نزديك به ۲۰ تيره از مار كه شامل ۵۰۰ سرده و نزديك به ۳۴۰۰ گونه است، شناسايي شده است.[۳][۴]

 

بزرگي طول مارها از ۱۰ سانتيمتر براي مار قلمي تا ۶٫۹۵ متر براي پايتون مشبك گسترده شده‌است.[۵] سنگواره‌اي از مار به نام تيتانوبوآ يافت شده است كه ۱۳ متر طول داشته است.[۶] احتمالاً نسل مارها يا به مارمولك‌هاي آبي يا به مارمولك‌هاي زيرزميني در دوران ژوراسيك با آخرين فسيل مربوط به ۱۴۳ تا ۱۶۷ ميليون سال پيش بازمي‌گردد.[۷] گوناگوني مارهاي امروزي به نظر مربوط به دورهٔ پالئوسن در دورهٔ ۶۶ تا ۵۶ ميليون سال پيش است. قديمي‌ترين توصيفي كه از يك مار پيدا شده مربوط به پاپيروس بروكلين است.

 

 

بيشتر مارها زهر ندارند آن دسته‌اي كه زهرآگين اند هم در درجهٔ نخست از آن براي شكار و كشتن طعمهٔ خود استفاده مي‌كنند تا براي دفاع شخصي. برخي مارهاي زهرآگين مي‌توانند باعث زخم شديد در انسان حتي مرگ شوند. مارهاي بي زهر شكار خود را مي‌توانند زنده بخورند يا آن را نخست با پيچيدن به دور طعمه و فشردن مي‌كشند سپس مي‌خورند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۸:۳۰ توسط:شبكه ما موضوع:

نبرد ديدني بين گوريل و مار آناكوندا

تِمساح يا كروكوديل جانوري است خزنده داراي چهار دست و پا، در آب به راحتي شنا مي‌كند، اما هميشه در آب نمي‌ماند و تخم‌هايش را در خشكي مي‌گذارد. اين حيوان داراي فك و دندان‌هاي بسيار نيرومند است و به گروه چهاراندامان از تيره تمساحيان (Crocodylidae) تعلق دارد. اين خزندهٔ آبي و خشكي بزرگ در سراسر مناطق استوايي آفريقا، آسيا، آمريكا و استراليا زندگي مي‌كند. تمساح مانند ساير موجودات ساكن در رودخانه‌ها و درياچه‌ها و سرزمين‌هاي مرطوب در آب‌هاي شيرين و گاهي در آب‌هاي كمي شور زندگي مي‌كند. 

تمساح واژه اي است كه براي ناميدن انواع مختلف كروكوديل از جمله كايمن و اليگاتور استفاده مي‌شود. در گذشته واژه نهنگ به جاي تمساح استفاده مي‌شد اما در قرن بيستم نهنگ به واژه اي براي ناميدن والها تبديل شد و تمساح جاي آن را در معني كروكوديل گرفت. امروزه بسياري از اوقات نام تمساح و سوسمار به جاي يكديگر استفاده مي‌شوند در حالي كه سوسمار نام گروه ديگري از خزندگان، دربرگيرنده مارمولك، بزمجه و... است كه در زبان انگليسي بدانlizard گفته مي‌شود.

تمساح اغلب از مهره‌داران ديگر مانند انواع ماهيها، خزندهها و پستانداران و بعضي وقت‌ها از بي‌مهرگاني مانند صدفها و سخت‌پوستان با توجه به گونه‌هاي خود تغذيه مي‌كنند. تمساح شجره تاريخي دارد و از زمانهاي دور وجود داشته و اين اعتقاد وجود دارد كه از زمان دايناسورها به اين طرف تغييرات ناچيزي داشته‌است.

به‌رغم سابقه ماقبل تاريخ، از انواع پيشرفته خزندگان هستند. برخلاف خزندگان ديگر، قلب چهار محفظه‌اي، ديافراگم و قشر مغزي هوشمند دارد. سيستم صوتي خارجي تمساح، علائم زندگي آبي و خاكي و سبك زندگي دوره‌اي دارد. تمساح دوزيست است. تمساح بدن خط دار ناصافي دارد و مي‌تواند به سرعت و راحت در آب شنا كند و همچنين مي‌تواند هنگام شنا پاهاي خود را در كناره‌هاي بدن خود جمع كند و با كاستن از مقاومت آب سريعتر شنا كند. تمساح پاهايي باانگشتان چسبيده بهم دارد، گرچه اين پاها براي پا زدن در آب به كار نمي‌رود، اما اين خصوصيت امكان برگشت سريع و حركتهاي ناگهاني را در آب را به او مي‌دهد. در مسافت‌هاي كوتاه، حتي بيرون از آب خيلي سريع مي‌باشد. تمساح آرواره‌هاي فوق العاده قوي و دندان‌هاي تيز براي گرفتن و پاره كردن گوشت دارد.

 

اگر دهان تمساح بسته نگهداشته شود نمي‌تواند آن را باز كند. بهمين دليل براي مطالعه يا حمل و نقل تمساح، معمولاً آرواره‌هاي او را با نوارهاي فلزي يا با بندهاي لاستيكي بزرگ كه از تاير و تيوب اتومبيل تهيه مي‌شوند، مي‌بندند. تمساح همچنين حركات جانبي محدودي در گردن خود دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۷:۴۰ توسط:شبكه ما موضوع:

حمله گرگ ها

گُرگِ خاكِستَري (نام علمي: Canis lupus) يا بطور خلاصه گرگ، از پستانداران گوشتخوار است. اين حيوان بومي اوراسيا و آمريكاي شمالي است و بيشترين پراكندگي جغرافيايي را در بين تمام اعضاي خانواده سگ‌سانان است. گرگ نياي وحشي سگ است. يعني سگ‌ها از نسل نوعي گرگ هستند كه بين ۱۸ تا ۳۲ هزار سال پيش اهلي شدند. ۳۷ زيرگونه از گرگ شناسايي شده كه سگ اهلي، دينگو، گرگ خاوري، گرگ قرمز و گرگ ايراني از جمله آنها هستند.


 

بيشتر گرگ‌ها به رنگ خاكستري با لكه‌هايي از رنگ‌هاي ديگر هستند اما رنگ‌هاي سفيد، سرخ، قهوه‌اي و سياه نيز در آنها ديده مي‌شود. اندازه و وزن گرگ‌ها در نقاط مختلف بسيار متفاوت است. به اين صورت كه عموماً در عرض‌هاي جغرافيايي بالاتر (مناطق شمالي) گرگ‌ها جثه بزرگتري دارند. گرگ‌هاي ايراني از كوچكترين انواع گرگ با ميانگين وزن حدود ۲۵ كيلوگرم هستند اما گرگ‌هاي آلاسكا و كانادا و شمال روسيه بسيار بزرگترند. گرگ‌ها در مقايسه با خويشاوندان نزديك خود همچون شغال زرد و كايوت بيشتر براي شكار جانوران بزرگ تخصص يافته‌اند. علاقه بيشتري به زندگي اجتماعي دارند و از زبان رفتاري غني و پيچيده‌اي بهره‌مند هستند.

 

 

هسته اصلي گروه اجتماعي گرگ‌ها از يك خانواده متشكل از زن و شوهر و فرزندانشان تشكيل مي‌شود كه معمولاً در قالب گله‌اي از چند خانواده زندگي مي‌كنند. گرگ به طور كلي يك شكارچي رأس هرم غذايي محسوب مي‌شود و فقط انسان و در برخي نقاط ببر توانايي شكار آن را دارند. غذاي اصلي گرگ‌ها با شكار سم‌داران بزرگ مثل انواع گوسفند وحشي، بز وحشي، آهو و گوزن تأمين مي‌شود اما گاهي به سراغ حيوانات كوچكتر، دام‌هاي اهلي، لاشه و زباله‌هاي انساني هم مي‌روند. هرچند بسياري از انسان‌ها از گرگ هراس دارند اما اغلب موارد حمله گرگ به انسان به گرگ‌هاي مبتلا به بيماري هاري مربوط مي‌شود و حمله گرگ‌هاي سالم به انسان به ويژه انسان‌هاي بالغ بسيار غيرعادي است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۶:۴۸ توسط:شبكه ما موضوع:

راز هاي حيوانات آمازون

آمازون،نام جنگل بسيار بزرگي در شمال آمريكاي جنوبي است. اين منطقهٔ جنگلي كه رودخانهٔ آمازون نيز از ميان آن مي‌گذرد بخش‌هايي از كشورهاي برزيل، اكوادور، گويان، كلمبيا، ونزوئلا، بوليوي، پرو و سورينام را در برمي‌گيرد. بيشتر بخش جنگل‌هاي آمازون در خاك برزيل با ۶۱٪ و پرو با ۲۹٪ مساحت كلي جاي دارد. جنگل آمازون نامزد قرار گرفتن در فهرست عجايب هفتگانه جديد است.

جنگل‌هاي باراني آمازون در تمام فصول سال داراي هوايي گرم با رطوبتي بسيار زياد است. متوسط درجهٔ حرارت، در مركز آمازون، در حدود ۳۰ درجهٔ سانتيگراد (۸۶ درجه فارنهايت) غربي‌ترين بخش اين منطقه، در حدود ۲۵ درجهٔ سانتيگراد (۷۶ درجه فارنهايت) است. تقريباًَ هر روزه باران سنگيني در سرتاسر آمازون مي‌بارد. 

طرفداران محيط زيست رفع ممنوعيت فروش محصولات اصلاح ژنتيكي شده در برزيل را تهديد جدي براي جنگل‌هاي باراني آمازون مي‌دانند. در قانون جديد، عرضه و كشت محصولات اصلاح ژنتيكي شده به ويژه سويا براي صادرات تأييد شده‌است. شركت‌هاي زيست‌فناوري و كشاورزان بزرگ برندگان اين قانون جديد محسوب مي‌شوند. هرچند اين اقدام و همچنين قانوني شدن تحقيقات بر روي سلول‌هاي بنيادي جنين انسان از ديد مردم برزيل حركتي به سوي برزيل نوين است؛ اما طرفداران محيط زيست مي‌گويند جنگل‌هاي باراني و كشاورزان كوچك بازنده ماجرا هستند. طرفداران محيط زيست نگران هستند محصولات اصلاح ژنتيكي شده، گونه‌هاي بومي را نابود كند، در زنجيرهٔ غذايي اختلال به وجود آورد و امكان ورود اين محصولات به مناطق جديد مانند جنگل‌هاي پاكسازي‌شده آمازون را فراهم سازد. تخريب بزرگ‌ترين جنگل باراني جهان طي دو سال گذشته براي دومين بار به بالاترين حد خود رسيد. سال گذشته بخشي از جنگل آمازون به وسعت ۲۳ هزار كيلومتر مربع نابود شد. طرفداران محيط زيست مي‌گويند دامداران و چوب‌برها درختان جنگل‌هاي باراني و علفزارهاي استوايي را نابود مي‌كنند و كشاورزان زمين‌هاي خالي‌شده از درخت را به كشتزار تبديل مي‌كنند.

 

از طرفي آزادراهي كه در آمريكاي جنوبي كشيده مي شود و از جنگل هاي آمازون عبور مي كند، نيز در تخريب اين جنگل ها نقش مهمي دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۵:۵۶ توسط:شبكه ما موضوع:

بالا رفتن از اورست چقدر سخت است؟

كوه اورست با نام نپالي ساگارماتا (सगरमाथा به معني سر آسمان) و نام تبتي كومولانگما بلندترين كوه كره زمين است. ارتفاع قله آن از سطح دريا معادل ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۹ پا) مي‌باشد. اين كوه در رشته كوه‌هاي هيماليا در مرز منطقه ساگارماتاي نپال و تبت در كشور چين قرار گرفته‌است.

 

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداري مثلثاتي بزرگ هند، براي اولين بار ارتفاع قله اورست –كه در آن زمان با نام قله ۱۵ شناخته مي‌شد- به مقدار ۸٬۸۴۰ متر گزارش شد. در سال ۱۸۶۵، نام انگليسي رسمي اورست توسط انجمن سلطنتي جغرافيا بنابر توصيه‌نامه اندرو واگ، رئيس وقت مميزي بريتانيا در هندوستان انتخاب شد. واگ نمي‌توانست يك نام محلي و عمومي را پيشنهاد كند، چرا كه در آن زمان امكان دسترسي افراد بيگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با اين حال، نام چامولونگما براي قرون متمادي در ميان تبتي‌ها و نپالي‌ها رايج بود.

 

قله اورست توجه بسياري از كوه‌نوردان در تمام رده‌ها را جلب كرده‌است. از كوه‌نوردان حرفه‌اي و مجرب تا كوه‌نوردان مبتدي كه مايل به پرداخت مبالغ قابل توجهي هستند تا توسط كوه‌نوردان حرفه‌اي راهنمايي شوند و صعودي كامل و موفقيت‌آميز را رقم بزنند. با وجودي كه مسير استاندارد صعود اين كوه، حاكي از عدم احتياج به تجهيزات و حربه‌هاي حرفه‌اي و دشوار است (صعود به قله‌هاي هشت هزار متري ديگر از قبيل كي۲ و نانگا پاربات بسيار دشوارتر است)، عوامل خطر آفرين طبيعي از قبيل بيماري ارتفاع، بادهاي شديد و آب و هواي نامطلوب نيز وجود دارند. تا انتهاي فصل كوه‌نوردي سال ۲۰۰۷، ۳٬۶۷۹ صعود به قله از سوي ۲٬۴۳۶ نفر انجام گرفت. بر طبق آمار ثبت شده، اورست جان ۲۱۰ نفر را گرفته‌است كه علاوه بر آن هشت نفر نيز بر اثر طوفاني شديد در سال ۱۹۹۶ جان خود را از دست دادند. همچنين شرايط نا به سامان ناحيه مرگ باعث مي‌شود سقوط افراد باعث از بين رفتن آنها شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۵:۰۶ توسط:شبكه ما موضوع:

آبشار آنجل

آبشار يكي از پديده‌هاي زمين‌شناسي است كه در آن آب يك رودخانه از يك فلات يا ارتفاع با سرعت زياد به پايين يك دره يا دامنه مي‌ريزد. مرتفع‌ترين آبشار جهان به نام آبشار اَنجل، در كشور ونزوئلا قرار دارد. رود كارائو از ارتفاع ۹۷۹ متري از روي فلاتي مرتفع كه از سنگ‌هاي سخت ساخته شده به پايين مي‌ريزد.اين آبشار در ميان جنگل هاي انبوه ونزوئلا قرار دارد، تا دهه 1930 كه دولت ونزوئلا به جستجو با هواپيما نپرداخته بود ناشناخته باقي مانده بود.

آبشار آنجل (به اسپانيايي: Salto Ángel) طولاني ترين آبشار دنيا به ارتفاع 979 متر است و 150 متر پهنا دارد.آبي كه از بالاي آن به پايين مي ريزد به ندرت با صخره اي كه روي آن جريان دارد تماس پيدا مي كند. حدود 20 برابر بلندتر از آبشار نياگارا است.

كه در ميان جنگل هاي دورافتاده پارك ملي كانايما و بر روي رودخانه Churún River ، واقع در ارتفاعات گياناGuiana Highlands در ايالت بوليوار در جنوب شرقي كشور ونزوئلا قرار گرفته است.

اين منطقه تا 1935 براي ونزوئلايي ها نيز ناشناخته بود. دليل آن هم مسدود بودن دسترسي زميني توسط يك شيب تند است. ونزوئلايي ها قادر به بررسي منطقه با هواپيما بودند، و آن را كشف كردند. از آنجا كه تراكم جنگل اطراف آبشار بالاست هنوز بهترين راه مشاهده از آسمان مي باشد.

بازديد از آبشار فرشته بسيار سخت است، گردشگران مي توانند با تورهايي كه تنها براي اين مكان برنامه ريزي شده است، به آنجا بروند. 

آبشار آنجل (به اسپانيايي: Salto Ángel) بلند ترين آبشار دنيا به ارتفاع ۹۷۹ متر است كه در ميان جنگل‌هاي دورافتاده پارك ملي كانايما در ايالت بوليوار در جنوب شرقي كشور ونزوئلا جاي دارد. 

 

چون اين آبشار در جنگلهاي انبوه قرار دارد، تا دهه ۱۹۳۰ كه دولت ونزوئلا به جستجو با هواپيما نپرداخته بود ناشناخته باقي‌مانده بود.

 

نام اين آبشار برگرفته شده از نام جيمز آنجل، كاوشگر آمريكايي است كه هواپيماي خود را نزديك اين آبشار بعد از شناسايي در سال ۱۹۳۵ ميلادي فرود آورد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۴:۱۵ توسط:شبكه ما موضوع:

آبشار ويكتوريا بزرگترين آبشار جهان

درياچه ويكتوريا را بايد يكي از زيباترين مناطق جهان به شمار آورد كه شگفتي‌هاي بسياري هم در دل آب و هم در محيط بيرون خويش دارد و هرساله‌ هزاران گردشگر را به خود جذب مي‌كند.

اين درياچه در فلات بلندي قرار دارد كه غرب آن را نشست بزرگي از زمين فراگرفته است و در محدوده سه كشور آفريقايي تانزانيا، اوگاندا و كنيا قرار دارد و جزيي از درياچه‌هاي بزرگ آفريقا به ‌شمار مي‌آيد.

درياچه ويكتوريا كه با نام‌هاي "اوكِرِوه" و "نالوباله" نيز معروف است به نسبت پهنايي كه دارد، كم‌عمق است و ميانگين عمق آن 84 متر مي‌رسد.

تنوع زيستي اين درياچه بسيار بالا است، همچنين درياچه ويكتوريا بيش از 3 هزار جزيره دارد كه بيشتر آنها مسكوني هستند.

 

اين درياچه، درياچه نسبتاً جواني به شمار مي‌آيد و حوضچه كنوني آن 400 هزار سال پيش شكل گرفته‌است. نمونه‌هاي خاك كه از كف درياچه برداشت شده نشان مي‌دهد كه اين درياچه از زمان شكل گيري تاكنون سه بار به طور كامل خشك شده ‌است.

آبشار ويكتوريا

آبشار ويكتوريا، بر روي رودخانه زامبزي واقع در جنوب قاره آفريقا و بر روي خط مرزي زامبيا و زيمبابوه قرار گرفته است.

 

اين آبشار عظيم كه عرض دو سوي آن 1700 متر و 128 متر ارتفاع (دو برابر ارتفاع آبشار نياگارا) دارد، از سال 1989 به عنوان ميراث طبيعي مشترك زامبيا و زيمباوه در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است

"ديويد ليوينگستن"، كاشف مشهور اسكاتلندي در سال 1855 ميلادي، اولين كاشفي بود كه آبشار ويكتوريا را پيدا كرد و آن را به افتخار ملكه ويكتوريا، آبشار ويكتوريا ناميد. اين آبشار در زبان بوميان منطقه "موسي اوآ تونيا" خوانده مي‌شود كه به معني "مه خروشان" است.

كشف آبشار ويكتوريا

 

 

نخستين فرد اروپايي كه از آبشار ويكتوريا ديدن كرد، ديويد ليوينگستون بود كه در جريان سفر اكتشافي‌اش در طول رودخانه زامبزي، در 17 نوامبر 1855 به آن رسيد. ليوينگستون كه از نواحي بالا دست رود به آبشار رسيده بود، سپس با قايق به جزيره كوچكي در ميان رودخانه رفت كه اكنون به نام او خوانده مي‌شود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۳:۱۷ توسط:شبكه ما موضوع:

بزرگترين درخت مانگوي جهان

امروزه انبه به عنوان يك درخت ميوه در مناطق گرم

استوايي و آب و هواي نيمه حاره اي به شمار مي آيد

و منشا آن هند و مالزي و برمه مي باشد. رايج‌ترين

گونه انبه در كشور هند Alphonso است كه به نام

شاه انبه معروف هستند، گفته مي‌شود. اين ميوه به راحتي پرورش يافته و اكنون بيش از 1000 گونه انبه يافت مي‌شود.

انبه رسيده داراي پوست نارنجي ، زرد يا مايل به قرمز مي‌باشند. براي اينكه انبه پس از خريد همچنان به رسيدن ادامه دهد لازم است در جاي خنك و تاريك ولي نه در يخچال انبار شود. يخچال جريان رسيدن انبه را به تاخير خواهد انداخت.

ميوه انبه ابتدا گس و بعد ترش مي‌شود و در اثر زياد ماندن در رويدرخت ، كم‌كم شيرين مي‌شود.ميوه انبه بوي خوشي شبيه عنبر دارد.

انبه داراي هسته بزرگي است كه در وسط آن مغز آن قرار درد كه در مالزي بجاي مغز بادام از آن در شيريني جات استفاده مي شود.

انبه رسيده از نظر طب قديم ايران گرم و خشك و نارس آن سرد و خشك است . انبه نارس توليد كننده بلغم و سودا در بدن مي باشد .

درخت انبه را مانگو مي گويند

 

انبه يكي از منابع غني ويتامين A است. همچنين داراي مقادير كافي ويتامين C ، ويتامين B ، پتاسيم ، كلسيم و آهن و آنتي اكسيدان است. ويتامين A در تقويت بينايي چشم و حفظ سلامتي دندان ها ، پوست ، استخوان، غشاهاي مخاطي و بافت هاي نرم بدن نقش مهمي دارد.

 

اعتقاد بر اين است كه انبه‌ها موجب آرامش روده‌ها در هضم مي‌شوند.

-در كشور هند از انبه براي جلوگيري از خونريزي ، تقويت قلب و منفعتهاي مغزي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

- به سبب آهن فراوان در انبه ، از آن براي درمان كم خوني بهـــره مي‌برند.

 

- پوست انبه داراي 15 تا 18 تانن است و يك قاشق چايخوري كوبيده آن دو مرتبه در روز براي معالجه اسهال كافي است.

- مقوي جسم و روح و اعضاي دستگاه گوارش است. كليه و مثانه را تقويت مي‌كند.

- براي بهبود سرفه ، تنگي نفس ، انواع سردرد ، اسهال و دردهاي قولنجي مفيد است.

-عطش را رفع مي كند.

-براي چاق شدن افراد لاغر مفيد است.

- ادرار آور و مليّن است.

-انبه تقويت كننده قواي جنسي است .

-انبه حرارت بدن را كاهش مي دهد و تب را پائين مي آرود .

 

- مربا و ترشي انبه براي تقويت معده مفيد است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ساعت: ۰۵:۳۲:۱۷ توسط:شبكه ما موضوع: